Regeringen öppnar för bälteskrav och högre hastighet i A-traktor

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen vill nu styra upp regelverket för så kallade A-traktorer, för att göra dem säkrare och minska störningar för annan trafik.

Därför vill man nu se över krav på bilbälte, strängare krav på förarutbildning och högre hastighet.

– Det har blivit alltmer populärt, och det är ju viktigt för många ungdomar att kunna köra med sin A-traktor. Men det måste vara på ett säkert sätt, det måste också vara på ett sätt som inte skapar köer på 2 plus 1-vägar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till SVT.

– Så nu får Transportstyrelsen ett rejält uppdrag att titta på bälteskrav och trafiksäkerheten men också på hastighetsgränsen.

Över 36 000 fordon

I juli 2020 förenklades de tekniska kraven för ombyggnation av en bil till A-traktor. Sedan dess har antalet registrerade A-traktorer ökat kraftigt, på mindre än ett år har de ökat med cirka 27 procent till totalt fler än 36 000 fordon.

Under 2020 ökade också antalet personskador vid olyckor där A-traktorer var inblandade med över 50 procent, från 96 till 147 stycken.

Nu ger regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att beskriva hur A-traktorer används och vilket regelverk som ska gälla. Syftet är alltså både att förbättra säkerheten och minska trafikstörningar.

Tuffare förarprov

Enligt Tomas Eneroth innebär det bland annat en översyn av krav på bilbälte, tuffare krav på förarprov eller någon form av körkort, krav på konstruktionen och att det inte ska gå att trimma A-traktorn. Men för att minska trafikproblem överväger man också högre hastighet.

– En viktig del är så klart trafiksäkerheten, bälteskrav och förarutbildning, så man vet att man färdas tryggt. Jag utesluter inte heller att vi får titta på hastigheten. De kör ju 30 km/h idag, det kan ju vara så att man till och med kan öka hastigheten om det innebär att trafikrytmen kan fungera bättre, säger Tomas Eneroth.

Vilken hastighet siktar du på?

– I så fall är det väl rimligt att titta på den hastighet som mopedbilarna har, som ligger på 45km/h. Men återigen, då måste det vara säkra fordon.

Uppdraget ska redovisas senast den 1 november 2022. 

Det här gäller för A-traktorer

  • A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/h. Det betyder att den inte får vara konstruerad för att köra fortare än så på horisontell väg.
  • För att köra A-traktor krävs ett körkort med AM-behörighet, det vill säga körkort för moped klass I (ibland kallat moppekörkort), eller ett traktorkort. Du får också köra A-traktor om du har ett körkort med någon annan behörighet.
  • Åldersgränsen för att ta AM-körkort är 15 år och för traktorkort är den 16 år.
  • Fordonet ska vara utrustat med en så kallad LGF-skylt baktill, som talar om att traktorn är ett långsamtgående fordon.
  • Alla A-traktorer ska besiktas. När en bil byggs om till A-traktor ska den genomgå en registreringsbesiktning för att godkännas innan den tas i trafik. Därefter ska den regelbundet genomgå kontrollbesiktningar. Frågor om hur du bör bygga din A-traktor eller vad som kan godkännas i registreringsbesiktningen besvaras direkt av besiktningsföretagen.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.