”Det offentligas förmåga att hjälpa är en grundpelare för att människor ska känna trygghet i sin vardag,” säger försvarsminister Sten Tolgfors enligt ett pressmeddelande.
Utredningen kommer efter omfattande kritik mot hur SOS Alarm har skött sitt uppdrag, där det mest uppmärksammade fallet är med sjuksköterska som nekade en dödsjuk man ambulans.
SOS välkomnar utredning
”Vi har efterlyst en utredning över Sveriges alarmeringstjänst och vi välkomnar att den nu kommer till stånd”, skriver SOS Alarms vd Johan Hedeniö i en skriftlig kommentar till beskedet om att en utredning ska tillsättas.
Utredarens uppdrag är bland annat att kartlägga nuvarande alarmeringstjänst samt att beskriva konsekvenserna av att flera operatörer tillhandahåller tjänster för utalarmering, enligt pressmeddelandet från försvarsdepartementet.
Särskilt viktigt är att man säkerställer en obruten larmkedja för att öka säkerheten.
Flera har sagt upp SOS
Flera landsting har övergett SOS Alarm och köpt upp larmtjänsten till ambulans via andra företag. Det är detta som initierat utredningen och inte alls den senaste tidens kritik mot SOS Alarm, hävdar Anders Klarström, presstalesman vid SOS Alarm.
-Den svenska modellen bygger på att man ringer ett enda samtal. Men genom att fyra landsting har valt att göra så här måste den hjälpsökande intervjuas två gånger. Det är oundvikligen så att det leder till förseningar. Och dessutom blir det svårare att samordna med övriga räddningstjänster.
-Det är detta som vi faktiskt har längtat efter och väntat på i flera år, säger han.
TT