Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L)

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Regeringen backar från viktiga vallöftet – hör klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L). Foto: Fredrik Larsson

Tidöpartierna höjer reduktionsplikten och sänker drivmedelsskatten

Uppdaterad
Publicerad

Reduktionsplikten höjs och skatten på drivmedel sänks, det bekräftar Tidöpartierna på pressträff på tisdagsmorgonen.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) kallar förslaget för en ”gyllene lösning”

– Inblandningen av biobränslen kan öka utan att priset vid pump höjs.

Skälet till att priset inte behöver påverkas är framförallt att tillgången till biobränslen är större idag, säger Pourmokhtari.

Laddstolpar räknas in i reduktionsplikten

Lagen om reduktionsplikt syftar till att minska växthusgasutsläpp från vissa fossila drivmedel. En metod som används är att blanda in biodrivmedel i de fossila bränslena.

Nu ska drivmedelsleverantörerna också få inkludera el från laddstationer i sina utsläppsreduktioner, säger energi- och näringsminister Ebba Busch (KD).

– Om jag har en publik laddstolpe får jag räkna med elen som jag laddar mina kunders bilar med i reduktionsplikten. Om mer el går ut från laddstolpen blir kraven på iblandning av till exempel biobränslen lägre, säger Busch.

Höjning från 6 till 10 procent

Tidöpartierna sänkte förra året reduktionsplikten till 6 procent. Tidigare var reduktionskravet 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin.

Nu höjs reduktionsplikten till 10 procent, vilket SVT erfor redan på måndagen.

Regeringens och Sverigedemokraternas sänkning kritiserades hårt eftersom den har beräknats öka koldioxidutsläppen. Sänkningen har även medfört att Sverige varit på väg att missa både EU:s och Sveriges egna klimatmål.

MP: Regeringen vilseleder

Miljöpartiets språkrör, Daniel Helldén, säger i en skriftlig kommentar att Busch och Pourmokhtari ”fortsätter vilseleda väljarna för att dölja att de inte har en plan för att klara omställningen”.

– Först driver regeringen igenom politik som chockhöjer utsläppen med 50 miljoner ton till 2030. Nu pratar de om en minskning om två miljoner ton. Det är inte seriöst, skriver Helldén.

Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson för Centerpartiet, kallar utspelet för klimatbluff. Han anser att regeringen, förutom el, även borde räknat in biogas och höginblandade drivmedel i reduktionsplikten, samt sänkt skatten för förnybara drivmedel.

– Användningen av el i fordonssektorn ökar och räknar man in detta blir det i praktiken ett nollsummespel som inte motsvarar de utsläppsminskningar som behövs.

Enligt Romina Pourmokhtari kommer nya reduktionsplikten sänka utsläppen kraftigt och göra att Sveriges klimatåtaganden uppnås gentemot EU.

– Den beräknas sänka utsläppen kraftigt på kort sikt, med en utsläppsminskning på drygt 2,5 miljoner ton fram till år 2030.

Dieselpump

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Först ville regeringen sänka reduktionsplikten. Nu backar man och vill höja den. SVT:s reporter Johan Zachrisson Winberg förklarar regeringens svängning och om det påverkar din plånbok. Foto: SVT / Anders Wiklund, TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.