Hela det svenska registret över körkort, inklusive bilder, har hamnat i orätta händer i utlandet. Foto: TT

Statens servicecenter varnade regeringen för riskerna med outsourcing av IT-drift

Uppdaterad
Publicerad

I början av året varnade Statens servicecenter regeringen för riskerna med outsourcing av IT-drift. Generaldirektör Thomas Pålsson tror inte att man har förstått omfattningen av problemet.

– Vi hoppas och väntar på att regeringen tar tag i det här, säger han till Svenska Dagbladet.

För några veckor sedan avslöjades att Transportstyrelsen för över ett år sedan röjde information som kan vara till skada för rikets säkerhet genom sin upphandling av IT-drift i utlandet. Det handlar bland annat om hela det svenska registret över körkort, inklusive bilder, och även känslig information om broar, tunnelbana, vägar och hamnar i Sverige.

LÄS MER: Även försvarsministern kände till IT-skandalen

IT-skandalen

Varnades i början av året

Myndigheten Statens servicecenter, som sorterar under finansdepartementet, varnade i början av 2017 regeringen för riskerna med outsourcing av IT-drift, skriver Svenska Dagbladet.

Statens servicecenter fick förra våren uppdraget att se över möjligheterna till att omlokalisera statens myndighetsfunktioner. I samband med detta upptäckte generaldirektören att delar av myndigheternas datasystem var outsourcade.

I januari lämnade Statens servicecenter in en rapport till civilminister Ardalan Shekarabi (S), där det betonades att staten bör sköta myndigheternas IT-drift. Statens servicecenter fick stöd av Försvarsmakten, Säpo och Försvarets radioanstalt, FRA. 

LÄS MER: Statsministern bryter tystnaden om IT-skandalen

Nu väntar Statens servicecenter på att regeringen ska ta tag i frågan. Regeringen har än så länge inte skickat rapporten på remiss eller lagt något lagförslag.

Förstår inte vidden

Statens servicecenters generaldirektör Thomas Pålsson hävdar att regeringen inte har förstått vidden av problematiken – och ser läckorna av hemlig information från Transportstyrelsen som ett pedagogiskt exempel.

– Jag är väldigt förvånad över att man ens beslutade sig för att outsourca, det kan man inte göra med sådana här viktiga delar. Det som hänt på Transportstyrelsen är ett pedagogiskt exempel på hur allvarligt detta är. Jag tror inte riktigt man har förstått vidden av problematiken faktiskt, säger han till Svenska Dagbladet.

ANALYS: Både Anna Johansson och Anders Ygeman hänger löst

Det som jag saknar med den här rapporten är säkerhetsaspekten. En väldig tydlig utgångspunkt i deras arbete har varit kostnadseffektivitet, vilket har varit dominerande i svensk it-hantering i offentlig förvaltning, säger civilminister Ardalan Shekarabi till Dagens Nyheter.

Han uppger för tidningen att man jobbat med rapporten sedan februari när han fick den på sitt bord.

LÄS MER: Transportstyrelsens IT-affär: Detta har hänt

IT-skandalen i korthet

I januari sparkades Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren. I juli avslöjades att myndigheten hade röjt sekretessbelagda uppgifter som kan skada rikets säkerhet, genom en IT-upphandling i utlandet. Det handlar om hela det svenska registret över körkort, inklusive bilder, och även känslig information om broar, tunnelbana, vägar och hamnar i Sverige.

Det visade sig att Maria Ågren hade undertecknat beslut om att göra avsteg från gällande lagstiftning och Transportstyrelsens riktlinjer för åtkomst till system och servrar.

Inrikesminister Anders Ygeman (S) och försvarsminister Peter Hultqvist (S) fick vetskap om misstänkta brister inom myndigheten i samband med Säpos förundersökning, som startade i början av 2016 – det är dock oklart exakt när. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) hävdar dock att hon fick kännedom om saken först i januari i år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

IT-skandalen

Mer i ämnet