Transportstyrelsen fick sommaren 2020 uppdrag av regeringen att ta fram förslag på hur man kunde få bukt på det farliga skoterkörandet. När nu regeringen lämnar förslag till riskdagen så är det med fokus på utbildning och förarbevis:
– Vi går fram med utbildningar från och med juli i år som sedan blir ett krav för förarbevis, säger Tomas Eneroth.
Utbildningen liknar den som krävs för att få körkort för bil, med både teoretisk och praktisk övning. Dessutom ska ett förarbevis kunna återkallas vid exempelvis sjöfylleri. Regeringen vill att förarna av vattenskotrarna ska kontrolleras av polis och Kustbevakning.
Flera olyckor med vattenskotrar uppmärksammades under 2020, något som fick bland annat kanotföreningar och myndigheter att slå larm. Kristoffer Lindström arbetar som uthyrare av bland annat vattenskotrar i Örnsköldsvik, han välkomnar kravet på ett förarbevis:
– Om man ser på hur mycket olyckor det har varit så kanske det är enda utvägen, även om det skulle innebära att vi kan hyra ut till färre personer. Jag tror att det största problemet är att det blivit så himla populärt med vattenskotrar, ju fler som kör desto större risk är det för olyckor.