SVT har i en rad publiceringar berättat om hamnarbetarnas frustration över att regeringen inte tar något beslut om att stoppa ryska fartyg i svenska hamnar.
Därför inledde Svenska hamnarbetarförbundet på måndagen sin blockad mot ryska fartyg, ryskt gods och trafik till och från ryska hamnar.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och utrikesminister Ann Linde (S) har tonat ner den infekterade frågan i flera intervjuer. Som argument har båda lyft fram att det endast handlar om cirka 12 ryska fartyg som anlöper svenska hamnar varje år.
– Förra året var det totalt 12 fartyg från Ryssland som anlöpte svenska hamnar, så det är inte väldigt många det handlar om, sa Tomas Eneroth till SVT den 16 mars.
– Så för svensk del spelar det inte så stor roll, sa Ann Linde till TT förra veckan.
Men det finns ett problem: regeringen har tolkat statistiken helt fel.
Tittade endast på två månader
SVT har tagit del av statistiken som Sjöfartsverket skickade till regeringskansliet. De 12 ryskflaggade fartygen som ministrarna hänvisat till anlöpte svenska hamnar mellan den 1 januari och 9 mars i år. Antalet ryskflaggade fartyg per år har däremot i snitt legat på knappt 170 för de senaste tre åren, enligt statistiken.
– Jag tror att det har blivit en miss i kommunikation mellan Sjöfartsverket och departementet, säger Jonas Franzen, kommunikationsstrateg på Sjöfartsverket.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth bekräftar de felaktiga uppgifterna:
”Det har skett ett misstag som vi beklagar. Vi har fått felaktiga uppgifter. Detta sätter dock inte sakfrågan i något annat ljus. Vi vill fortsatt se att frågan löses på EU-nivå. Sanktionernas styrka bygger på att EU:s länder agerar gemensamt”, skriver han till SVT.
Seglar under annan flagg
Många av fartygen som kommer från ryska hamnar seglar under annan flagg, vilket var fallet med den omtalade oljetankern i Gävle. Tittar man på antalet deklarerade anlöp av fartyg som ankommer till Sverige från ryska hamnar, oavsett flagg, handlar det om drygt 1 200 anlöp sedan 2020.
– Jag tycker det är anmärkningsvärt att man inte läser tabellerna bättre. Om man använder det för att förminska vår blockad så blir det löjeväckande, säger Martin Berg, ordförande på Svenska hamnarbetarförbundet.
Vet du mer? Tipsa SVT:s granskande reportar.