– Under juni och juli har vi en ökning på nästan 200 procent jämfört med samma period förra året, säger Camilla Waldmark, pr- och kommunikationsansvarig på Elon.
Det är tydligt att försäljningen följer värmen. Enligt Camilla Waldmark märker Elon en trend där fler väljer portabel luftkonditionering framför den traditionella fläkten.
– Det kan säkert ha att göra med att fler jobbar hemifrån, säger hon.
Ökat med 50 procent
Även på Elgiganten är trycket stort. Under juli månad har försäljningen av fläktar ökat med närmare 50 procent jämfört med motsvarande period förra året.
– Efter förra sommarens rekordförsäljning av ac och fläktar trodde vi inte att intresset kunde bli mycket större. Det är tydligt att försäljningen av dessa produkter går i höjden så fort det blir varmare, säger försäljningschefen Sara Larsson.
”Mycket stor efterfrågan”
Kristina Wärmare, pr- och kommunikationschef på Netonnet, säger att de märker av samma tendenser.
– Som alltid när det är värmebölja ser vi en mycket stor efterfrågan på produkter som portabel luftkonditionering och fläktar – i år är inget undantag, säger hon.