Bilar på en trailer vid en parkeringsplats under solig himmel.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Slopade tullar och resa i kollektivfilen- så gör grannländerna men något för Sverige? Hör förslagen från 2030-sekretariatet och Miljöpartiet hur elbilarna ska stanna i Sverige. Och vad är klimatminister Romina Pourmokhtaris (L) viktigaste åtgärder? Foto: SVT

Rekordhög export av elbilar till grannländerna 2024

Uppdaterad
Publicerad

Exporten av begagnade elbilar från Sverige till grannländerna var rekordhög förra året. Det visar nya siffror från Trafikanalys. Det är dåligt för de svenska klimatmålen och elektrifieringen av vägtrafiken menar flera kritiker.

– Det är en dramatisk och ledsam ökning av exporten av elbilar, säger Mattias Goldmann, vd 2030-sekretariatet.

Teslabilar säljs till framför allt Finland. Kia exporteras till Danmark och Finland, medan Peugot är heta i Danmark. Den bilden ger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, som säljer många begagnade leasingbilar. En fjärdedel av deras försäljning till utlandet var elbilar förra året. Uppgången har fortsatt under starten av 2025 när andelen stigit till en tredjedel.

– Exporten fortsätter att öka absolut. Elbilarna skiljer ut sig från andra drivlinor, säger han.

2024 exporterades omkring 18 000 rena elbilar till utlandet, det är en ökning med 75 procent från året före. Dessutom exporterades nästan 22 000 laddhybrider, så sammanlagt försvann runt 40 000 laddbara bilar ut ur landet, bilar med inga eller låga utsläpp. Foto: SVT

Exportökningen kan delvis förklaras av den svaga kronan som gör svenska bilar billiga i euroländerna. Men det är inte hela förklaringen eftersom exporten av bensin- och dieselbilar minskade under förra året. Det som driver den ökade exporten kan vara ett allt större utbud i Sverige av laddbara bilar, som ofta är välutrustade och ger utländska köpare mycket för pengarna.

Dåligt för klimatet

Att laddbara bilar exporteras kommer att öka utsläppen menar Mattias Goldmann, opinionsbildare och vd för 2030-sekretariatet som driver på för fossilfri trafik.

– Det är dåligt för klimatet om elbilar som kunde ha körts på vår fossilfria el istället körs i ett land med mycket högre klimatpåverkan, säger han.

Får kritik

Under de senaste fem åren har cirka 100 000 laddbara bilar försvunnit ut ur landet vilket kan jämföras med att det idag finns cirka 670 000 laddbara bilar i trafik i landet. Så samtidigt som det fylls på med nya elbilar i ena änden så läcker det ut i den andra. Exporten försenar på det sättet elektrifieringen av bilparken, vilket är regeringens fokus för att få ner utsläppen från trafiken när reduktionsplikten sänkts.

– Här är det ju ett problem att det är så pass billigt att köra fossilbilar i Sverige idag, och att olika typer av incitament och stöd för elbilar helt har ryckts bort, säger Amanda Lind, språkrör för Miljöpartiet.

Hotar klimatmålen

Mattias Goldman pekar också på att exporten gör det svårare att nå klimatmålen.

– Det hänger ju på ett hår om vi ska klara 2030-kraven från EU, och bommar vi dem kan det bli dyrt, då får vi betala böter. Så därför vore det en väldigt kostnadseffektiv investering att satsa på att elbilarna stannar i Sverige, säger han.

Hör vad klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) vill göra för att hejda exporten av elbilar i videon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.