• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Leo Sellén / TT

Rekordmånga anmäler dejtingsajter

Uppdaterad
Publicerad

Att söka kärleken på nätet kan bli en dyr historia. Snåriga avtal kan leda till dyra prenumerationer som är svåra att avsluta, och klagomålen mot dejtingsajterna ökar lavinartat, visar Plus sammanställning. 

– När du ser ett erbjudande som är gratis eller verkar ha otroligt lågt pris så borde det ringa en liten varningsklocka för dig som konsument. Vad är haken? Någonstans måste ju någon betala, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa.  

Under 2016 tog Konsument Europa, Hallå konsument, de kommunala konsumentvägledarna och Konsumentverket emot 537 klagomål från konsumenter som hade fått problem med dejtingtjänster på nätet. Det är en ökning med över 51 procent jämfört med 2015.  

Konsumtion på nätet

Enligt Jolanda Girzl har den stora ökningen av klagomålen troligen flera orsaker. Det poppar upp fler och fler dejtingsajter, och som konsument blir du blir allt mer exponerad för sajternas reklam.  

Ökningen kan också bero på att allt fler konsumenter använder dejtingsajter för att hitta en potentiell partner. 

– Det ska gå så fort i dag. Man kanske inte läser igenom villkoren för tjänsten utan klickar på Ja-rutan direkt. Som konsumenter behöver vi träna på att läsa igenom villkoren ordentligt, framförallt när det gäller att läsa information om priset, ångerrätten och hur man kan säga upp avtalet. 

”Gratis” leder ofta till dyra abonnemang

Många av klagomålen som har kommit in handlar om att konsumenten har tackat ja till ett gratis provmedlemskap eller ett medlemskap till reducerat pris, som sedan visade sig leda till ett dyrt abonnemang. Flera av klagomålen handlar också om automatisk förlängning av medlemskapet, vilket konsumenten upptäcker i efterhand när denne kollar sitt kontoutdrag eller får en faktura.  

Finns det ett mörkertal över konsumenter som känner sig lurade? 

– Min uppfattning är att det absolut finns ett mörkertal. De redovisade siffrorna gäller anmälningar där ordet dejtingsajt nämns och dejtingföretag som vi känner till. I vårt frågeforum på Konsument Europa kan vi också se att frågor och svar om dejtingsajterna har tusentals läsningar, så det kan också vara en indikation på att det finns fler fall än de vi känner till, säger Jolanda Girzl.  

Vad är det viktigaste man ska tänka på när man ansluter sig till en dejtingsajt? 

– Spara skärmdumpar på allt! Vilka villkor var det på erbjudandet? Det du tackar ja till i dag kan ha ändrats på nätet om några dagar, och då kan det bli svårt att bevisa vilken information du hade tillgång till när du godkände avtalet, säger Jolanda Grizl. 

LÄS MER: Tänk på det här när du nätdejtar

Vad tycker du är dejtingföretagens ansvar? 

– Dejtingföretagen behöver jobba på att vara så pass tydliga att folk förstår vad det är de skriver avtal på, när de fastnar för olika erbjudanden.

Se upp med ångerrätten

Som regel har du 14 dagars ångerrätt när du skapar en profil på en dejtingsajt. Inom den perioden har du rätt att få medlemsavgiften återbetalad.

Dejtingföretagen hävdar dock ofta att ångerrätten försvinner när du börjar använda tjänsten, till exempel när du börjar kolla på andra profiler eller kontaktar andra användare, och företagen vägrar i många fall betala tillbaka medlemsavgiften.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Konsumtion på nätet

Mer i ämnet