Roger Hedin brukar välja något av de större etablerade taxibolagen i Stockholm, men en kväll råkade han i stället kliva in i en friåkares bil vars logga och namn imiterade ett välkänt taxibolag. Det skulle stå honom dyrt.
– Jag åkte hem, en normal resa som kostar ungefär 800–850 kronor. Den gick på 3.600 kronor vilket motsvarar en resa till Kanarieöarna en vecka ungefär.
Hur kände du då?
– Grymt besviken och lurad, säger Roger Hedin.
”Det var bara att betala”
Att diskutera ner priset var inget alternativ, eftersom resan redan var genomförd och åkare på den avreglerade marknaden har rätt att sätta vilket pris de vill.
– Chauffören var jättetrevlig, men när jag ifrågasatte priset så ringde han upp sin chef. Chefen gapade och skrek men lugnade ner sig och sa att det var en annan kund han skrek på. Sedan kom vi överens om att det bara var att betala, vilket jag gjorde, berättar Roger Hedin.
Historien – och taxameterns tickande – tog dock inte slut där. Efter att han hade klivit ur taxin upptäckte Roger Hedin att han hade glömt sin mobiltelefon kvar i bilen.
– Det var nästa obehagliga överraskning. Det vara bara att ringa så att de skickade tillbaka bilen. Det gick på ungefär en tusenlapp till.
Så du betalade sammanlagt 4.600 kronor för att komma från Stockholms innerstad till Ekerö (en sträcka på knappt två mil)?
– Ja.
Brukar varna turister
Efter den dyra resan har Roger Hedin blivit ännu noggrannare med att kontrollera vilken typ av taxi han sätter sig i, och vilka priser de utannonserar. Han försöker även uppmärksamma andra resenärer om risken för överpriser, något som sällan uppskattas av de friåkande förarna.
– Framförallt brukar jag gå fram och varna turister som sätter sig i fel bilar, säger Roger Hedin.
Den nya lag som i dag klubbades igenom i riksdagen, som innebär att ska taxikunder i framtiden måste få en skriftlig prisuppgift om vad högsta priset för resan kan bli, tycker han är ett bra initiativ.
– Det tycker jag är jättebra, jag kan inte trycka på hur viktigt det är, säger Roger Hedin.
För en maxtaxa
Samtidigt så anser han att det finns fler möjliga åtgärder för att komma åt ockerpriserna. Bland annat efterlyser han kameror och ljudinspelning i bilarna, för att använda som bevismaterial vid brustna prisöverenskommelser. Han skulle också gärna se att marknaden reglerades och fasta maxpriser infördes.
– Absolut, det vore det bästa, att inom en viss zon kostar det maximalt så här mycket.