Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Seko varslar – risk för ny tågstrejk

Uppdaterad
Publicerad

Service- och kommunikationsfacket Seko beslutade på tisdagen att varsla om strejk på spårtrafikområdet.

– Tågföretagen har i förhandlingarna sagt att de inte vill diskutera och förhandla mer om vi inte lägger ett varsel. Nu är det upp till bevis skriver Sekos avtalssekreterare Ulrika Nilsson.

Varslet innebär att cirka 1 200 medlemmar tas ut i strejk i tre olika steg om ingen uppgörelse nås. Det omfattar medlemmar från Transdev (Öresundstågen), SJ, Green Cargo och MTR Tunnelbanan i Stockholm.

Det är framförallt sena schemaändringar och tid för återhämtning som fått förbundet att lägga ett strejkvarsel.

”En alldeles färsk undersökning bland våra medlemmar visar att hela 2/3 har svårt att förena arbetet med fritid och familj. Detta är oacceptabelt”, skriver Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia i ett pressmeddelande.

Första steget 11 maj

Stora delar av tågtrafiken påverkas om strejken blir av, bland annat i Mälardalen och södra Sverige.

Det första steget i Sekos varsel träder i kraft torsdagen den 11 maj klockan 15.00 och omfattar bland annat personal i Älvsjö och lokförare stationerade i Malmö.

Steg 2 den 15 maj och steg 3 den 18 maj och omfattar samtliga lokförare stationerade i Stockholm, Göteborg och Eskilstuna, samt alla tunneltågsförare på röda linjen i Stockholms tunnelbana.

Tågföretagen: ”Beklagar detta djupt”

”Vår motpart, Almega Tågföretagen, har i förhandlingarna sagt att de inte vill diskutera och förhandla mer om vi inte lägger ett varsel. Nu är det upp till bevis” skriver Sekos avtalssekreterare Ulrika Nilsson i pressmeddelandet.

Tågföretagen säger att de beklagar Sekos varsel djupt, och kommenterar kravet på bättre schemaläggning så här.

”Självklart är det bäst om ett arbetsschema kan ligga fast och inte ändras. Men tyvärr ser inte verkligheten ut på det sättet”, skriver Tågföretagen i ett pressmeddelande och hänvisar till Trafikverkets nya planeringssystem MPK samt till den rådande lokförarbristen.

Oväntat besked

För MTR som kör tunnelbanan i Stockholm kom beskedet som en kalldusch.

– Vi har inte hunnit analysera varslet ännu. Vi fick precis reda på det och hänvisar till tågföretagen Almega för ett uttalande, säger Erik Söderberg på MTR:s presstjänst.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.