När förhandlingarna med Pilotföreningen havererade meddelade SAS att piloternas strejk påverkar uppemot 30 000 passagerare per dag. På hemmaplan har semesterplaner övergetts medan andra resenärer sitter fast utomlands.
Maria Wiezell, konsumentvägledare på den obundna organisationen Sveriges Konsumenter, reder ut vad som gäller om du fått din hemresa inställd.
'Drabbar inte alla'
Först ut är att inte utgå från att just ditt flyg har ställts in – alla påverkas inte av strejken.
– Det är inte hotet om ett inställt flyg som ger dig rätt att bli ombokad av SAS eller att få pengar tillbaka inom sju dagar, utan först när de meddelat dig att din flygning är inställd eller kraftigt försenad, säger hon.
– Har du möjlighet att ha is i magen är det bästa att låta SAS boka om dig.
Det är inte endast stor efterfrågan på biljetter under semestertider utan även svajjigt på andra håll i branschen.
– Det finns flygbolag i Europa där det pratas om strejk så det finns en risk att biljetten blir dyrare, eller att du inte hittar en biljett alls, säger Maria Wiezell.
Hon nämner alternativet för den som inte är alltför långt hemifrån att be SAS boka en tågresa åt dig istället för att flyg.
När hjälpen dröjer
– Om du inte kommer fram till SAS kan du, via mejl till exempel, ställa kravet ”Om ni inte bokar om mig då kräver jag ersättning för det jag måste boka om själv”, säger Maria Wiezell.
Privat försäkring
Att kolla vad det står i sin hemförsäkring är också värdefullt.
– En vanlig hemförsäkrings reseskydd täcker normalt sett inte inställda flyg där flygbolaget har en skyldighet att boka om dig, säger Maria Wiezell.
Ha papper och kvitton i ordning
Det är viktigt att spara all dokumentation. Flygbolaget måste betala för mat, dryck och boende – i skälig omfattning – under den tid du väntar på ombokningen.
– Du kan också få skadestånd – maximerat till 58 000 kronor – för ekonomisk skada, exempelvis förlorad arbetsinkomst om du inte kommer hem i tid. Du kan också få en schablonmässig kompensation på 250, 400 eller 600 euro, beroende på hur långt du skulle resa, säger Maria Wiezell..
– Du måste rikta dina krav till bolaget inom 2 månader.