De ryska fartygen är en infekterad fråga. Redan för två veckor sedan skickade Svenska hamnarbetarförbundet ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth med uppmaningar om att stoppa ryska och ryskkopplade fartyg från Sveriges hamnar, annars skulle de själva inleda en blockad.
På ett möte idag beslutade hamnarbetarförbundets ledning att göra verklighet av hotet.
– Vi har varslat arbetsgivarorganisation och medlingsinstitutet om att en blockad kommer att genomföras, säger Erik Helgeson, vice ordförande Svenska hamnarbetarförbundet.
Blockaden innefattar fartyg till och från Ryssland, fartyg med ryskt gods och ryskägda fartyg.
Kan bli stridåtgärder
Stridsåtgärderna innebär att allt lossnings- och lastningsarbete, bogsering och förtöjning av utpekade fartyg försätts i blockad i svenska hamnar.
– Vi har varslat enligt varselreglerna, det innebär att de träder i kraft den 28 mars. Men om vi hamnar i en situation där fartyg är på väg innan dess kan vi bli nödgade att ta stridsåtgärderna i kraft tidigare, säger Erik Helgeson.
Det råder en exceptionell situation som borde motivera undantag menar han.
– Vi gör det här för att stötta våra kollegor i de ukrainska hamnarna och civilbefolkningen i landet. Det är det vi kan göra utifrån våra förutsättningar, säger Erik Helgeson.
Ska analyseras utifrån lagstiftningen
Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar är även de bekymrade över situationen men menar att alla restriktioner bör ske EU-gemensamt.
– Vi har precis nåtts av beskedet att Hamnarbetarförbundet varslar om sympatiåtgärder till stöd för Ukrainas hamnarbetare. Vi kommer att behöva analysera detta utifrån svensk lagstiftning, säger Marcus Dahlsten, Vd Sveriges Hamnar.
Även de efterlyser tydligare riktlinjer från regeringen.
– Vi vill se tydligare beslut från regeringen när det gäller hur ryskkontrollerade fartyg ska hanteras i Svenska hamnar, något vi också har efterlyst i våra myndighetskontakter, säger Marcus Dahlsten.