• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Gymnasieeleverna Frida Nordlund och Viktor Lisra tycker att det bästa är att lärarna har tid att fråga hur det går. Foto: SVT

Så lyckas man se de högpresterande eleverna

Uppdaterad
Publicerad

Högpresterande elever är ofta understimulerade på lektionerna, enligt en granskning av Skolinspektionen. På Viktor Rydbergs gymnasium har lösningen varit att ge lärare och elever tid för dialog, återkoppling och reflektion. 

Skolinspektionens granskning gjordes på 27 gymnasieskolor från olika delar av Sverige som erbjuder Naturvetenskapligt program.  På samtliga skolor observerade man lektioner, intervjuade lärare och elever. En av de skolor som klarade sig bra i granskningen är Viktor Rydbergs gymnasium i Stockholm.  

– Våra elever får en utmanande undervisning av god kvalitet. Och vi jobbar mycket med relationer, dialog och reflektion. Vilket Skolinspektionen kunde se. Elevernas kunskapsutveckling visade också på goda resultat, säger skolchef Kristy Lundström.

Anpassning tar tid och energi    

Hon menar att skolan försöker anpassar sig efter varje elev så gott det går. Vilket kan vara en utmaning och riktigt svårt. Det kräver att lärarna jobbar ihop och skapar riktiga relationer till eleverna. Vilket tar tid och energi men är viktigt för att varje elev ska nå så långt som möjligt. 

– Vi avsätter mycket tid mellan lärare och lärare så att de kan planera och reflektera. Och mellan elever och lärare så att de får återkoppling. Samt att eleverna måste få stöd hela vägen även i motgångar. Att skapa tid för dialog är jätteviktigt. 

Långa lektioner fördjupar

Eleverna har nästan tre timmar långa lektioner för att kunna fördjupa sig i ett ämne varje vecka. Något som ger både lärare och elever möjlighet att borra ner sig i ett ämne. Och leder till att eleverna får tid att se fler samband. 

– Det finns alltid utrymme att ställa frågor och vi har standardmaterial men också fördjupningsmaterial och man vill lära sig mer. Och även om det är många i klassrummet så upplever jag att lärarna har en bra helhetsbild av oss och vet allas behov, säger eleven Frida Nordlund. 

Lärarna kontrollerar hur det går

Enligt henne märker man att lärarna ser varje elev genom deras intresse.  

– Lärare kommer ofta och frågar oss saker. De kontrollerar att allt går bra och att man förstår. Den återkopplingen betyder mycket, säger eleven Viktor Lisra.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.