Skolinspektionens granskning gjordes på 27 gymnasieskolor från olika delar av Sverige som erbjuder Naturvetenskapligt program. På samtliga skolor observerade man lektioner, intervjuade lärare och elever. En av de skolor som klarade sig bra i granskningen är Viktor Rydbergs gymnasium i Stockholm.
– Våra elever får en utmanande undervisning av god kvalitet. Och vi jobbar mycket med relationer, dialog och reflektion. Vilket Skolinspektionen kunde se. Elevernas kunskapsutveckling visade också på goda resultat, säger skolchef Kristy Lundström.
Anpassning tar tid och energi
Hon menar att skolan försöker anpassar sig efter varje elev så gott det går. Vilket kan vara en utmaning och riktigt svårt. Det kräver att lärarna jobbar ihop och skapar riktiga relationer till eleverna. Vilket tar tid och energi men är viktigt för att varje elev ska nå så långt som möjligt.
– Vi avsätter mycket tid mellan lärare och lärare så att de kan planera och reflektera. Och mellan elever och lärare så att de får återkoppling. Samt att eleverna måste få stöd hela vägen även i motgångar. Att skapa tid för dialog är jätteviktigt.
Långa lektioner fördjupar
Eleverna har nästan tre timmar långa lektioner för att kunna fördjupa sig i ett ämne varje vecka. Något som ger både lärare och elever möjlighet att borra ner sig i ett ämne. Och leder till att eleverna får tid att se fler samband.
– Det finns alltid utrymme att ställa frågor och vi har standardmaterial men också fördjupningsmaterial och man vill lära sig mer. Och även om det är många i klassrummet så upplever jag att lärarna har en bra helhetsbild av oss och vet allas behov, säger eleven Frida Nordlund.
Lärarna kontrollerar hur det går
Enligt henne märker man att lärarna ser varje elev genom deras intresse.
– Lärare kommer ofta och frågar oss saker. De kontrollerar att allt går bra och att man förstår. Den återkopplingen betyder mycket, säger eleven Viktor Lisra.