Skolinspektionen har granskat 23 gymnasieskolor från hela landet med naturvetenskapligt program. Frågan var i vilken utsträckning högpresterande elever fick rätt förutsättningar för en utmanande undervisning.
Urvalet innefattade skolor med höga antagningspoäng, skolor med spetsutbildning i matematik och slumpvis utvalda skolor. Undersökningen gjordes med hjälp av lektionsobservationer samt intervjuer med högpresterande elever, lärare, elevhälsa och rektor.
Måste se över undervisningen
Det mest förvånande som granskningen visat är att över en tredjedel av lektionerna inte ger tillräckliga utmaningar för högpresterande elever, anser Skolinspektionens chef Helén Ängmo.
– De flesta elever vi har intervjuat känner av prestationsrelaterad stress och det i sin tur har att göra med vilken återkoppling de får från lärare, säger hon.
Ängmo poängterar att skolans uppgift är att hela tiden se över undervisningen för att kunna bli av med problemen. Skolorna måste också bli bättre på att förbereda sig för att kunna erbjuda ledning och stimulans för alla – även högpresterande elever.
”Handlar mycket om återkoppling”
Nu jobbar Skolinspektionen med att sprida kunskapen om de högpresterande eleverna. Förhoppningen är att alla skolor ska få ta del av informationen.
– Det handlar om att ge mycket återkoppling till alla typer av elever. För det visar sig i den här granskningen att den här gruppen är i stort behov av att veta hur de ligger till, är jag på rätt nivå eller inte? Vilket kan vara en viktig sak att tänka på som lärare.
Detta har Skolinspektionens granskning kommit fram till
- I en tredjedel av de observerade lektionerna bör undervisningen anpassas bättre till de högpresterande eleverna.
- Över 40 % av matematiklektionerna bedömdes ge för låg stimulans.
- Instruktioner, bedömningar och återkoppling bör bli tydligare. Annars leder ovissheten till prestationsrelaterad stress.
- Ett högt tempo i undervisningen är att föredra och då behöver det inte enbart handla om att öka takten på undervisningen utan även att ha möjlighet att fördjupa sig i ett ämne och att variera arbetssättet under lektionerna.