Uppdatering: I juni 2021 placerade Konsumentverket företaget på sin varninglista, efter att ha fått in hundratals nya anmälningar. Läs mer här.
– Det är så oseriöst att man häpnar, säger Göte Nigård till Plusredaktionen.
Det senaste halvåret har många svenska bilister fått ett kuvert i brevlådan. I brevet skriver företaget Svenskt fordonsskydd att bilarnas garantier har gått ut, men att bilägarna kan förlänga sitt skydd.
När Göte Nigård från Rinkeby i Stockholm fick sitt brev förstod han att något var galet.
– Här kommer någon som skriver att min garanti har gått ut när den inte gjort det. Det här är ju en ren chansning från företaget. Jag trodde det var ett skämt.
Många anmälningar
Det är inte bara Göte som har reagerat på brevets innehåll. 179 bilägare har anmält Svenskt fordonsskydd till Konsumentverket under det senaste halvåret, vilket gör företaget till ett av årets mest anmälda företag.
Många av anmälarna berättar att de, precis som Göte, fortfarande har gällande garantier.
Alla anmälare verkar dock inte ha varit lika uppmärksamma som Göte. Flera har betalat pengar till företaget eftersom de har tolkat brevet som en faktura, men i efterhand känner de sig lurade.
Konsumentverket, som har inlett ett tillsynsärende mot företaget, klassar brevet som vilseledande och menar att innehållet strider mot marknadsföringslagen.
Svarar inte på frågor
Företaget har inte svarat myndigheten trots att de informerades om kritiken för över två månader sedan. Företaget har inte heller svarat på Plusredaktionens frågor, men här kan du höra hur det låter när Plus ringer till företaget.
Här kan du följa den pågående bilgranskningen – och lämna ditt tips