– Det är överraskande resultat. Att en förpackning innehåller så mycket som 76 procent luft, det är i min mening snudd på svindleri, säger Jan Bertoft.
Plusredaktionen har jämfört förpackningars storlek och innehåll inom tre olika produktkategorier: kosttillskott, babypuder och tvättmedel. Jämförelsen visar att fyra av de nio granskade förpackningarna innehöll över 40 procent luft.
”Ett sätt att luras”
– Det är definitivt ett sätt att lura folk gällande hur mycket produkten innehåller. Förpackningens storlek skapar förväntningar om något helt annat än det man får.
– Om Konsumentverket skulle pröva det här så misstänker jag att man skulle klassa det som vilseledande, alltså olagligt, säger Jan Bertoft.
Enligt marknadsföringslagen är det inte tillåtet att använda förpackningar som med sin storlek vilseleder konsumenten gällande produktens mängd.
Bör kunna fyllas mer
Företagen bakom de granskade produkterna håller dock inte med om att deras förpackningar skulle vara vilseledande. Företagen betonar att information om vikt och mängd anges tydligt på förpackningarna och förklarar tomrummet inuti med bland annat att innehållet sjunker ihop under transporten.
Jan Bertoft köper dock inte den förklaringen.
– Det går uppenbarligen att packa vissa av de här produkterna med mindre luft, det visar ju er jämförelse.
Han säger dock att det är svårt att slå fast en exakt gräns för hur mycket luft en förpackning ska få innehålla.
”Alldeles för mycket luft”
– Uppemot 20 procent kanske många konsumenter kan förstå och acceptera. Men över 40 procent är alldeles för mycket.
Vad är ditt råd till konsumenter som känner sig lurade av en förpackning?
– Reagera! Klaga till både butiken och tillverkaren och skicka gärna med ett foto. Butiken kanske inte ens känner till problemet och då kan även de agera.
– Och sprid dina erfarenheter i sociala medier, det är ett effektivt sätt att utöva konsumentmakt. På så sätt kanske vi får bort det här otyget från marknaden.