Den nya OECD-rapporten visar att piratkopieringen kostar Sverige 17 miljarder kronor och 7000 jobb varje år, men enligt Sanna Wolk, professor och expert i immaterialrätt, får fejkvaror även andra effekter som är svårare att mäta.
Rapporten, som är unik i sitt slag, visar att konsumenterna kan delas upp i två grupper: De som är medvetna om att de köper piratkopierade varor och de som inte känner till det utan blir lurade. I den första kategorin finns majoriteten av de som köper konsumtionsvaror som kläder, parfym, kosmetika och väskor.
– De är medvetna om att de köper fejkvaror och gör det gärna, säger Sanna Wolk.
Viktigt känna till effekterna
Den här gruppen uppmanar hon att utbilda sig om vilka effekter det faktiskt får på bland annat miljön.
– Ett vanligt företag har ögonen på sig. Alla har en hållbarhetspolicy, att man återvinner, och vilka material man använder. Sedan har vi den sociala hållbarheten, att de som gör de här produkterna som säljs av svenska företag har schyssta villkor.
Priset är avgörande
Det lättaste sättet att ta reda på om varan man köper är fejk eller inte är enligt Wolk att kolla priset.
– Är det för billigt så är det en kopia.
Flygplan kan ramla ner
Svårare är det med varor som bilreservdelar och kullager där kopiorna är så välgjorda att det är svårt att se skillnaden och kunderna luras. Här menar Sanna Wolk att effekterna kan bli stora och direkta ifall en reservdel som ska hålla i tio år går sönder efter sex månader och orsakar en stor olycka eller får ett flygplan att ramla ner.
– När piratkopierade produkter av dålig kvalitet blandas med äkta varor kan det gälla liv och död. En reservdel som kraschar kan till exempel leda till en stor olycka.
Hon menar att det i dessa fall är svårt för konsumenterna att känna igen kopiorna och att här behövs större grepp från staten för att stänga ner de sajter som säljer dem.