Terrordådet i Stockholm var en av flera terrorattacker i Europa det senaste året då gärningsmännen använt lastbilar som vapen.
Samlades på möte
Det fick infrastrukturminister Anna Johansson (S) att samla företrädare för åkeribranschen, fordonstillverkare och fackförbund för ett möte under torsdagen. Flera konkreta förslag lyftes, enligt ministern.
– Många aspekter har lyfts. Bland annat statsmiljöfrågor, möjligheten att begränsa framkomligheten för lastbilar utan att skapa en känsla av en befäst stad. Det är naturligtvis viktigt med en balans där, säger hon till SVT.
På mötet diskuterades nya tekniska lösningar.
– Till exempel automatbromsar och geofencing.
Automatbromsar gör att fordonet stannar om det dyker upp ett hinder. Det finns redan idag på exempelvis flera av Postnords lastbilar.
Bromsar kan ha räddat liv
Enligt uppgifter i tyska medier hade automatiska bromsar en avgörande roll i att inte fler människor dog i attentatet på en julmarknad i Berlin 2016. Lastbilen stannade efter 70-80 meter, då systemet ska ha aktiverats när det kände av en kollision.
Med geofencing så menas ett geografiskt avgränsat område som ”inhägnats” med hjälp av GPS-teknik. Då skulle exempelvis Drottninggatan kunna vara inhägnat och om ett fordon kommer in eller ut ur det området går ett larm. Hastigheten skulle också kunna vara programmerad inom området så att lastbilar där bara kan köra i låga hastigheter.
Ser över åtgärder
Många aktörer är redan igång med att se över vad de själva kan göra för att motverka liknande attacker som den på Drottninggatan, säger Anna Johansson.
– Det är viktigt att säga att ansvaret inte ligger specifikt på transportsektorn men transportsektorn kan se över vilka behov som finns och vilka åtgärder vi kan göra för att försvåra för sådana här gärningsmän i framtiden.
Regeringen jobbar i sin tur med att lyfta frågan på EU-nivå, då många av de här frågorna styrs av EU-regelverk, enligt infrastrukturministern.