USA:s återinförda sanktioner mot Iran skulle kunna påverka de svenska och globala bensinpriserna. Men Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden anser inte att det är ett sannolikt scenario.
– Jag tror effekterna på den globala marknaden blir begränsade. Trots störningarna i marknaden som sanktionerna innebär, kommer en ökad produktion av olja från andra länder täcka upp för den globala efterfrågan, säger hon till SVT Nyheter.
Men chefsekonomen utesluter inte helt en sådan utgång.
– Om den politiska situationen i Iran skulle öka spänningen generellt i hela regionen skulle vi kunna se större effekt i längden, men där är vi inte nu.
Oro bland företagen
På Twitter skriver Trump att alla som bedriver handel med Iran inte kommer göra affärer med USA. Det innebär att svenska företag som bedriver handel med både USA och Iran måste välja bort Iran för att undvika så kallade sekundära effekter av sanktionerna.
– Det finns svenska och europeiska företag som är oroliga för detta, säger Sellgren.
Bilindustrin påverkas
Bilindustrin utgör 50 procent av den svenska exporten som ingår i den första omgången av sanktioner.
Lastbilstillverkaren Scania har ställt in alla beställningar i Iran som inte kan levereras innan mitten av augusti, för att undvika sanktionerna, skriver nyhetsbyrån TT.
Iran viktigt exportland
Historiskt har Iran varit en av Sveriges viktigaste utomeuropeiska exportmarknader, och flera företag har en lång tradition i landet. Det rör sig främst om gruvindustrin, telekommunikation- och transportsektorn. Men till följd av de tidigare sanktionerna mot Iran har den svenska exporten minskat avsevärt.
2017 uppgick exporten till Iran till 4 miljarder kronor, vilket är 0,3 procent av den totala exportvärdet.
– Vi har många svenska företag som har lång erfarenhet av att göra affärer med Iran. Men totalt sett för Sverige så har det väldigt liten påverkan då vi har en mycket begränsad export till den regionen i dagsläget, säger chefsekonomen.