SVT:s Philip Rudolfsson möter ”Johan”, som berättar hur han fick sluta på SAS. Foto: SVT

SAS-anställde Johan följde säkerhetsregel – fick sparken

Uppdaterad
Publicerad

Under en ovanligt krävande arbetsdag på SAS använde Johan sin lagstadgade skyldighet och anmälde sig ”unfit for flight”. Några veckor senare fick han sparken.

Kabinanställde Johan – som egentligen heter något annat – var med om en incident i Zürich där flygplanet tvingades vända och göra en så kallad säkerhetslandning, efter att en distinkt smäll hörts ombord. Efteråt var han utmattad, dels av adrenalinpåslaget från smällen, men också av arbetsdagen som redan klättrat över 11 timmar.

Flygpersonal har sedan flera år av säkerhetsskäl en skyldighet att anmäla sig ”unfit for flight”, olämplig för flygning, vilket Johan gjorde inför nästa flygning som skulle ske omedelbart.

SAS och säkerheten

– Om det skulle hända något under landningen till exempel som gör att man behöver utrymma, så är det kabinpersonalens ansvar att under några minuter tömma ett aluminiumrör med 200 personer, säger Johan.

Spelade in från mötet

Några veckor efter händelsen i februari 2017 blir han inkallad till ett möte. Där får han sparken från sin visstidsanställning. SVT har fått ta del av hans dolda inspelning från mötet, där det framgår att hans anmälan om “unfit for flight” är helt avgörande för beslutet.

Johan: ”Eller om jag hade ljugit och sagt att: Nej, men det är lugnt. Jag mår jättebra, pigg, alert. Pigg som en mört. Jag hade kunnat jobba i 15 timmar till”.

Chef: “Men då hade vi aldrig fått någon indikation på någonting... Då hade vi aldrig suttit här”.

Johan: ”Då hade jag haft kvar min anställning?”

Chef: ”Ja, det vill jag väl mena.”

”Har svårt att förstå...”

Tänkte du att du riskerade att förlora jobbet?

– Nej inte en tanke. Det här är så tydligt en helig fråga, en ickebestraffningspolicy på reglerna. Det var uppenbarligen inte så, säger han.

Han fortsätter:

– Jag har svårt att förstå hur man kan kalla en säkerhetsregel för ickebestraffande när man ändå kan förlora jobbet. Det är någonting som inte stämmer där.

Johan har i dag lagt händelsen bakom sig men vill ändå uppmärksamma allmänheten på hur arbetsvillkoren ser ut för dem som jobbar kvar. Och han varnar vilken typ av signaler detta sänder till dem som jobbar på SAS.

 – Det finns uppenbara incitament för SAS att hålla koll på kostnaden för regeln. Och den här typen av konsekvenser sänder ju outtalade signaler till de anställda att försöka hålla nere på kostnaderna genom att fortsätta flyga.

Med facit i hand: Hur hade du agerat i dag?

– Det bygger på att jag var ärlig och anmälde mig själv. Kanske funderat två tre gånger till.

Från SAS sida menar man att avskedandet av Johan inte alls är kopplat till hans “unfit for flight”-anmälan. Bolaget menar att man aldrig skulle bestraffa någon som gör en unfit-anmälan.

– Det handlar om tillit, man ska anmäla sig unfit om man känner att man inte kan klara sitt flygsäkerhetsarbete ombord.

”Uttrycker sig olyckligt”

I ett pressmeddelande på tisdagskvällen uppger SAS flygchef Rolf Bakken att Johans chef i inspelningen från mötet ”uttrycker sig olyckligt i inslaget och det representerar inte hur vi ska arbeta. Jag har försäkrat mig om att det har gjorts en samlad helhetsbedömning i det specifika fallet, med säkerheten som utgångspunkt. Jag är den förste att beklaga och be om ursäkt om den berörda tidigare medarbetaren fått en felaktig bild om varför kontraktet inte förlängdes”.

Läs hela intervjun med SAS-chefen här.

Därför väljer SVT Nyheter att granska arbetsmiljön på SAS.

Unfit to flight

Reglerna om ”unfit to flight” finns bland annat  i EU:s Grundförordning för flygsäkerhet: ”A crew member must not perform allocated duties on board an aircraft when under the influence of psychoactive substances or alcohol or when unfit due to injury, fatigue, medication, sickness or other similar causes.”

Källa: Transportstyrelsen och EU

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SAS och säkerheten

Mer i ämnet