SAS vd Rickard Gustafson räknar med tuffa år i coronapandemins spår. Foto: TT

SAS ägare stödjer finansieringsplan

Uppdaterad
Publicerad

SAS blöder pengar och för att säkra bolagets framtid behövs 12 miljarder kronor i nytt kapital – där både svenska och danska staten ökar sitt ägande.

Flygbolaget SAS största ägare, den svenska och danska staten samt Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, är överens med bolaget om en finansieringsplan.

SAS vd Rickard Gustafson räknar med två svåra år 2020 och 2021 med anledning av coronapandemin.

– Vi ser att efterfrågan kommer att vara låg både under 2020 och 2021. Först 2022 kan den vara tillbaka igen. Det är därför vi behöver de här pengarna.

SAS tar nu in 12 miljarder kronor i nytt kapital, framför allt via emissioner till de två storägarna svenska och danska staten. Nu äger den svenska staten 14,8 procent och den danska staten 14,2 procent, men efter nyemissionerna kommer ägandet att öka till minst 20 procent vardera, förklarar han. De mindre aktieägarnas ägande kommer därmed att minska.

– Från statens sida ser man flyg som en viktig del av infrastrukturen, precis som tåg. Det är huvudanledningen till att staterna går in, säger Rickard Gustafson.

Varslade 5 000 anställda

Ett flertal åtgärder för att minska kostnaderna har tidigare aviserats. Totalt handlar det om kostnadsminskningar på 4 miljarder kronor fram till 2022. Bland annat varslades runt 5 000 anställda om uppsägning i april.

Flygexperten Jan Ohlsson ser finansieringsbeskedet som väntat. Men om det kommer att räcka för att säkra framtiden är oklart.

– Till skillnad från lågprisbolagen är SAS i divisionen klassiskt reguljärflygbolag där affärstrafiken betyder väldigt mycket. Hur den ska återhämta sig är det mest osäkra momentet för samtliga bolag i Europa, säger Jan Ohlsson.

Pilotfacket positivt

Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen inom Svensk Pilotförening, skriver i ett sms till SVT att facket är glada över beskedet och att de ”förutsätter att SAS ledning fokuserar på att behålla arbetstillfällen i Skandinavien och inte, likt många andra flygbolag, utnyttjar krisen för att genomdriva försämringar av arbetsvillkoren för personalen”.

Fakta: SAS rekapitaliseringsplan

SAS planerar att ta in nytt kapital genom följande åtgärder:

• En riktad nyemission av stamaktier om cirka 2 miljarder kronor till huvudägarna.

• En företrädesemission av nya stamaktier till befintliga aktieägare om cirka 4 miljarder kronor.

• En riktad emission av hybridobligationer till ett totalt belopp om 6 miljarder kronor.

• Konvertering till stamaktier av 2,3 miljarder kronor seniora icke-säkerställda obligationer.

• Konvertering till stamaktier av 1,5 miljarder kronor efterställda hybridobligationer.

Källa: SAS

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.