SAS-piloternas strejk är fortfarande i full gång. Helgens förhandlingar mellan parterna har varit intensiva – på söndagskvällen hade samtalen pågått i drygt i ett dygn i sträck med enbart ett par kortare pauser. Vid 19-tiden kom beskedet att förhandlingarna avslutats för dagen och återupptas på måndag.
– Vi är helt enkelt så trötta att vi inte kan hålla ögonen öppna, det är enbart därför vi avslutar nu. Vi fortsätter tidigt i morgon, säger Jan Levi Skogvang, ordförande norska pilotföreningen, till NRK.
Enligt Roger Klokset, ordförande för norska SAS pilotförbund, är det osäkert om parterna kommer nå en lösning under måndagen. Han konstaterar att det ”får ta den tid det tar”.
– Det är otroligt trist att det här drar ut på tiden och att vi inte klarar av att nå en lösning, säger Roger Klokset.
Strejkrätt uppges vara stridsfråga
Norska NRK erfar att strejkrätten är en av de stora stridsfrågorna under söndagens förhandlingar. SAS har tidigare föreslagit att piloterna i det nya kollektivavtalet ska avsäga sig rätten att strejka i tio år – pilotfacket svarade med sex år och SAS ska då ha lagt sig på minst åtta år, skriver NRK.
– Det är nog SAS som drömmer om att sex år, ingen har sexåriga avtal här i Skandinavien, det har aldrig skett förut och är helt orimligt, säger Jan Levi Skogvang, ordförande norska pilotföreningen, på söndag kväll.
När SAS medlare Marianne Hernæs lämnar förhandlingssalen på söndag kväll säger hon att det funnits viss rörelse i samtalen.
– Vår förhoppning var att vi skulle ha kommit fram till en lösning idag, det är ju det som är viktigt för oss. Samtidigt måste alla förstå att vi är i en väldigt vansklig situation, varje sekund rinner det pengar ur kassan samtidigt som vi behöver investerare till företaget.
Sa upp piloter under pandemin
Enligt facket handlar strejken om att SAS inte återanställt de piloter som bolaget sade upp under pandemin. I stället har de använt sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemaningsföretag.
SAS vd Anko van der Werff uppgav tidigt i förhandlingarna att han ansåg att piloterna tagit bolaget i gisslan och kallade strejken för ”skamlig”.
”Beslutet att gå ut i strejk visar ett vårdslöst beteende från pilotföreningarna och en chockerande låg förståelse för den kritiska situation som SAS befinner sig i”, sa han i ett pressmeddelande.
Rekonstruktion av företaget i USA
Vid sidan om förhandlingarna har SAS inlett en rekonstruktion av företaget i USA, under ett så kallad Chapter 11-förfarande. Proceduren ska skydda företaget från att gå i konkurs under tiden processen den pågår, i upp till ett år. Under den här tiden behöver SAS få in pengar från investerare. Både den norska och svenska staten har sagt nej till att bidra med mer pengar medan Danmark sagt ja. Enligt vd:n Anko van der Werff försvårar strejken bolagets möjligheter att hitta nya investeringsvilliga partners.
SAS-strejken i siffror
– Cirka 900 piloter från Sverige, Norge och Danmark strejkar sedan den 4 juli.
– 560 piloter varslades under coronapandemin.
– Den 14 juni hade strejken orsakat över 2 550 inställda flyg, vilket har påverkat över 270 000 passagerare, meddelade SAS i ett pressmeddelande.
– 30 000 SAS-resenärer påverkas varje dag som strejken pågår, enligt SAS presschef Knut Morten Johansen.
– Enligt SAS kostar strejken flygbolaget cirka 100 miljoner om dagen.