Flygbolaget SAS redovisar en förlust före skatt på nära 2,4 miljarder kronor för andra kvartalet, som avslutades i april. Intäkterna summerades till 1 932 miljoner kronor, en minskning från 5 264 miljoner kronor samma kvartal i fjol.
Förlusten var dock omkring 1 miljard lägre än under samma kvartal i fjol.
– Det är förvisso en förbättring jämfört med motsvarande period förra året, men ändå en rejäl förlust och det är klart att det är problematiskt, säger avgående vd:n Rickard Gustafson till SVT.
– Det är väl det femte kvartalet nu med så här enorma förluster, säger ekonomikommentator Kristina Lagerström.
”Låg efterfrågan”
Den tillförordnade vd:n Karl Sandlund konstaterar i rapporten att bolaget är fortsatt starkt påverkat av pandemin.
”Även om antalet vaccinerade ökar i världen, fortsätter en hög smittspridning och strikta reserestriktioner att påverka samhällen och bromsa återhämtningen för flygindustrin. Efterfrågan var låg även under andra kvartalet och antalet passagerare minskade med 2,4 miljoner jämfört med samma kvartal föregående år”, skriver Sandlund.
Många har fått lämna
SAS har tvingats till stora besparingar under pandemin och har bland annat sagt upp 5000 anställda. Rickard Gustafson menar att bolaget efter krisen kommer att behöva bygga upp verksamheten igen.
– Men det har varit helt nödvändigt att göra de här stora neddragningarna och tuffa åtgärderna. Om vi inte hade gjort det hade vi inte funnits kvar i dag, säger han.
Miljarder i statligt stöd
På onsdagen kom besked om att storägarna, den svenska och danska staten, kommit överens om ett nytt stödpaket till SAS, i form av ytterligare upp till 3 miljarder kronor i kreditstöd. Det bygger på en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna. Enligt företaget är kreditramen viktig för att ”skapa en likviditetsbuffert”.
Sverige ska bidra med hälften, 1,5 miljarder kronor.
– Vi är väldigt tacksamma att vi får den kreditramen. Vi vet inte hur pandemin utvecklas, och att ha en extra buffert är en trygghet och skapar arbetsro i bolaget, säger Rickard Gustafson.
SAS har under hösten fått sammanlagt 14 miljarder i nytt eget kapital, enligt SVT:s ekonomikommentator.
– De kommer inte att behöva nya kapitaltillskott från staten på ett litet tag men sedan gäller det att de kommer igång med någonting som fungerar efter pandemin, säger Kristina Lagerström.
– Ett stort, stort problem för dem är att affärsresandet inte kommer att komma tillbaka på samma sätt, så då måste de satsa på turister, och turister betalar inte lika mycket och vill kanske inte flyga av klimatskäl.