Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Magnus Dahl och Marcus Fritz har olika åsikter om att SAS nu får nya ägare. Foto: SVT & Jessica Gow/TT

Resenärer oroliga efter SAS-beskedet: ”Ett svek mot mest trogna kunderna”

Uppdaterad
Publicerad

Air France-KLM går in som ny storägare i SAS. Det innebär en välkommen lösning för det krisande storbolaget som tampats med stora ekonomiska utmaningar under en längre tid. 

Men alla är inte nöjda. Flera resenärer som SVT pratar med ser dealen som ”ett svek mot SAS mest trogna kunder” och oroar sig för att bli av med sina Eurobonusförmåner.

Magnus Dahl har varit medlem i SAS Eurobonus sedan 1993. Han är inne på sitt sjunde år som guldmedlem och var tre år ifrån ett livstids medlemskap. Vilket innebär permanenta fördelar livet ut.

– Jag ser beskedet som ett stort svek mot SAS mest trogna kunder, säger han.

Flera resenärer som SVT pratar med beskriver beskedet som just ett svek, och beskriver en oro för att förlora surt förvärvade poäng allteftersom SAS deal med KLM och Air France kristalliseras.

– För oss som frekventa resenärer kom beskedet som en kalldusch igår, skriver en resenär till SVT, som samlat poäng sedan 2016.

– Vi är helt vanliga människor utan höga löner, men har genom hårt kämpande och stort intresse för SAS gett SAS mycket pengar genom användning av deras kreditkort och att ha flugit med dem.

SAS: Man kommer inte förlora sina förmåner

Redan under tisdagen gick ett officiellt mail från SAS ut till alla Eurobonusmedlemmar. Då försäkrade man sina medlemmar om att ”inget kommer att förändras som det ser ut nu”.

SAS bekräftar även för SVT att man inte kommer förlora de Eurobonus-förmåner man har i dag.

Vissa resenärer vi pratat med ger uttryck för att den deal som presenterats sviker de mest trogna resenärerna. Hur ser ni på den kritiken? 

”Alla Eurobonus-förmåner kvarstår”, skriver SAS till SVT.

Hör Marcus Fritz, grundare av sajten Eurobonusguiden, ge sin syn på beskedet i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.