Magnus Dahl har varit medlem i SAS Eurobonus sedan 1993. Han är inne på sitt sjunde år som guldmedlem och var tre år ifrån ett livstids medlemskap. Vilket innebär permanenta fördelar livet ut.
– Jag ser beskedet som ett stort svek mot SAS mest trogna kunder, säger han.
Flera resenärer som SVT pratar med beskriver beskedet som just ett svek, och beskriver en oro för att förlora surt förvärvade poäng allteftersom SAS deal med KLM och Air France kristalliseras.
– För oss som frekventa resenärer kom beskedet som en kalldusch igår, skriver en resenär till SVT, som samlat poäng sedan 2016.
– Vi är helt vanliga människor utan höga löner, men har genom hårt kämpande och stort intresse för SAS gett SAS mycket pengar genom användning av deras kreditkort och att ha flugit med dem.
SAS: Man kommer inte förlora sina förmåner
Redan under tisdagen gick ett officiellt mail från SAS ut till alla Eurobonusmedlemmar. Då försäkrade man sina medlemmar om att ”inget kommer att förändras som det ser ut nu”.
SAS bekräftar även för SVT att man inte kommer förlora de Eurobonus-förmåner man har i dag.
Vissa resenärer vi pratat med ger uttryck för att den deal som presenterats sviker de mest trogna resenärerna. Hur ser ni på den kritiken?
”Alla Eurobonus-förmåner kvarstår”, skriver SAS till SVT.
Hör Marcus Fritz, grundare av sajten Eurobonusguiden, ge sin syn på beskedet i videon ovan.