Tvisten grundar sig i att SAS hyr in det baltiska flygbolaget Smartlynx, som enligt Svensk pilotförenings uppgifter anlitar piloter och kabinpersonal genom en underleverantör i Dubai.
Enligt pilotföreningen är Starlynx anställda alltså inte arbetstagare i Sverige, trots att de utgår ifrån Sverige och har sin dygnsvila här. De måste i stället följa arbetsrättslagstiftningen i Förenade Arabemiraten, menar föreningen.
– Man skulle nästan kunna säga att du blir rättslös. Som arbetstagare i Sverige, hur ska du kunna hävda din rätt mot en arbetsgivare i Dubai? säger Martin Lindgren, ombudsman i Svensk pilotförening.
Enligt Martin Lindgren hade facket lagt sitt veto mot beslutet i en förhandling. Men pilotföreningen hävdar att SAS inte fullföljde förhandlingarna. Därför stämmer pilotföreningen nu SAS för brott mot medbestämmandelagen.
SAS: Vi ställer krav på Smartlynx
SAS menar att pilotföreningens uppgifter är felaktiga, och att bolaget har ett separat avtal med Smartlynx som ställer krav på att deras piloter och kabinpersonal ska organiseras i Europa.
”Smartlynx-anställda som ska flyga för SAS är anställda i bolag som ingår i samma företagsgrupp som flygbolaget. De är anställda på villkor som är i linje med industri- och marknadsförhållandena i Estland och Lettland”, skriver SAS i ett mejl till SVT.
Enligt Martin Lindgren ligger problemet i att SAS inte kontrollerar om kraven som ställs i avtalet faktiskt efterföljs.
”Har handlat i enighet med lagen”
SAS säger att bolaget inte kommenterar pågående tvistemål, och har därför inget att säga om Svensk pilotförenings stämningsansökan, men menar att SAS handlat i enighet med lagen.
SAS påpekar också att avtalet med Smartlynx går ut i slutet av november, och kallar det för en ”temporär lösning”.