Redan under torsdagen fick SAS in uppgifter om att falska sms har skickats ut till privatpersoner. Däremot kan de inte säga något om exakt hur många som tagit emot dem.
– Vi vet faktiskt inte, men vi försöker utreda vad som har hänt, säger Karin Nyman.
Hon tillägger att den här typen av bluff-sms ofta uppstår när ett företag har uppmärksammats mycket under en tid.
– Det är väldigt olyckligt om det finns någon kund som verkligen tror på det här och blir lurad. Det viktigaste för oss är att våra kunder varnas så att de vet om att det är en bluff, säger Nyman.
På sin hemsida skriver SAS: ”Det cirkulerar sms med priserbjudande som ser ut att komma från SAS. Vi uppmanar er att vara försiktiga och inte lämna ut personuppgifter.”
Vill varna andra
Eva Norlén från Kiruna reser regelbundet med SAS. När hon under fredagen fick sms:et förstod hon på en gång att det var en bluff och skrev till SAS på deras facebooksida.
– Jag tänkte herregud, detta kan ju inte vara sant. Har de haft strejk i en vecka så förstår väl vem som helst att de inte ger ut två gratisbiljetter. Men jag vill ändå varna andra för sms:et, säger Eva Norlén.
SAS kan inte svara på huruvida sms:en enbart har skickats till deras befintliga kunder, eller till slumpvis utvalda människor.
– Det är väldigt svårt att veta. Det här är ett bedrägeriförsök där vi har blivit inkluderade, men det rör oss egentligen inte alls, säger Karin Nyman.