SBB-aktien återhämtade sig först något i onsdagens handel, men föll snabbt ned under nollstrecket efter det att Finansinspektionen publicerat uppgifter om Eva-Lotta Stridhs försäljning av sammanlagt 500 000 B-aktier i fem omgångar – för 7:00-7:25 kronor styck.
Vid 13-tiden har B-aktien backat drygt 3 procent till 6:17 kronor, vilket innebär att nästan två tredjedelar av aktiens värde har gått upp i rök sedan årsskiftet.
Kreditbetyg sänkt till skräpnivå
Årets kursras tog fart efter en delårsrapport och ett förslag till en nyemission på 2,6 miljarder kronor som presenterades av SBB i slutet av april. Nedgången tog ny fart sedan ratinginstitutet S&P tidigare i veckan sänkte kreditbetyget för SBB till skräpnivå, vilket trycker upp räntorna och medför en risk för indragen bankkredit för SBB.
Efter S&P:s betygssänkning har SBB:s styrelse beslutat att ställa in nyemissionen och skjuta upp en planerad miljardutdelning till ägarna.
Sänkningen av kreditbetyget motiverades av att skuldbördan ser för tung ut att bära för SBB, vilket innebär en ökad risk att låna ut pengar till bolaget enligt S&P. Dessutom är utsikterna för det nya lägre betyget negativa, vilket innebär att S&P räknar med att det kan bli aktuellt att sänka betyget ännu mer inom 6-12 månader.
Den djupa förtroendekrisen för SBB – med grundaren, storägaren och vd:n Ilija Batljan – avspeglas bland annat i en kraftigt ökad risk för att bolaget ställer in betalningarna, rapporterar tidningen Dagens Industri med hänvisning till Bloomberg Default Risk Model.
Vill sälja för 6 miljarder
SBB, med en fastighetsportfölj värderad till 135 miljarder vid utgången av mars månad, har kortsiktiga lån på över 14 miljarder och en långsiktig belåning på över 70 miljarder, enligt tidningen.
Räntekostnaderna för SBB väntas lyfta markant när obligationslån för i runda slängar 9 miljarder kronor förfaller det närmaste året.
Bolaget har efter den inställda nyemissionen deklarerat att man avser att sälja fastigheter för 6 miljarder för att hantera den pressade finansiella situationen.
– I nuläget är vår bedömning att det räcker med sex miljarder, sade SBB:s styrelseordförande Lennart Schuss till TT i tisdags.
Det motsvarar ungefär 4 procent av SBB:s bokförda fastighetsvärde.