Den senaste veckan har Sveriges pensionärer fått Sverigedemokraternas tidning SD-kuriren i sin brevlåda. Tidningens innehåll fokuserar på pensionärer, som fått den direktadresserad till sig. Men vissa som har fått den upplever det som obehagligt att se sitt namn i tryck på tidningen.
Joakim Wallerstein, Sverigedemokraternas kommunikationschef, säger att tidningen är ett sätt att nå fler inför valet.
– Vi satsar mycket digitalt men i valrörelsen vill vi att alla ska nås utav vårt budskap. Personer som är över 66 år följer kanske inte oss digitalt och då har vi sammanfattat våra synpunkter i en tidning.
SD: Tidningen är samhällsinformation
På tidningen står det att det är det 126:e numret av SD-kuriren, utgiven i augusti 2018, men Joakim Wallerstein säger att han har svårt att förstå att somliga som sett sitt namn på tidningen trott att de har blivit medlemmar i partiet. Samtidigt säger han att han har förståelse för att somliga inte vill ha tidningen.
– Det som har skickats ut är samhällsinformation med syftet att så många som möjligt ska få reda på vad vi tycker. Sen kan jag förstå att de som inte sympatiserar med oss inte vill ha tidningen, men jag sympatiserar inte med Socialdemokraterna, men tar ändå del av deras utskick.
”Direktutskick inte konstiga”
Utskicket av SD-kuriren blir ett sätt att motverka filterbubblor säger han.
– Sådana här direktutskick är inte konstiga. Ibland vänder sig vissa till förstagångsväljare, vi gör det inte, det är inte konstigare än så. Det är precis som vilket postutskick som helst. Det är bra att det inte blir filterbubblor, vilket det blir när man inte nås av andras budskap, säger han.
Även om lagstiftningen tillåter direktadresserade utskick med politiskt budskap, säger Mattias Grundström, jurist på Etiska nämnden för direktmarknadsföring, att politiker skulle kunna komma överens om att låta bli.
– Varje bransch kan var för sig komma överens om etiska riktlinjer. Det är i så fall de politiska partierna som ska komma överens om att till exempel skicka reklam i kuvert och inte öppet, säger Mattias Grundström, jurist på Etiska nämnden för direktmarknadsföring.