Person framför SD-logotyp i kontorsmiljö med blomsterdekorationer.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Riksdagsledamoten Martin Kinnunen (SD) berättar för SVT att det var fel strategi från Sverigedemokraterna att attackera medier inför EU-valet. Foto: SVT

SD:s analys: Fel att attackera medier inför EU-valet

Uppdaterad
Publicerad

Attackerna mot media under EU-valrörelsen skadade förtroendet för partiets företrädare och fick inte fler personer att rösta på SD. Det är några av slutsatserna i Sverigedemokraternas egen valanalys av EU-valet.

För första gången någonsin backade Sverigedemokraterna i ett val, och fick se sig besegrade av inte bara Socialdemokraterna och Moderaterna, utan även Miljöpartiet. SVT har tagit del av en sammanfattning av valanalysen för EU-valet 2024, där resultatet beskrivs som ”ett historiskt bakslag”.

I analysen pekas flera möjliga orsaker ut. Till exempel det faktum att SD numera är en del av regeringsunderlaget och att en röst på partiet därför inte är en protest mot den sittande regeringen.

Partiet pekar också på att man misslyckades med att få fler än kärnväljarna att gå och rösta, och att man framöver behöver knacka mer dörr och fysiskt försöka mobilisera sina väljare.

Granskning påverkade valresultatet

Partiet är även självkritiskt kring strategin att gå till attack mot media efter TV4:s granskning av SD.

I samband med Kalla Faktas avslöjande om att SD driver hemliga konton i sociala medier, höll Jimmie Åkesson (SD) ett tal på Youtube där han kallade granskningen för en ”inhemsk påverkansoperation från det samlade vänsterliberala etablissemanget”.

Fel att attackera media

Nu drar partiet slutsatsen att attacken mot media inte gynnade SD i opinionen.

Martin Kinnunen (SD), som tillsammans med en referensgrupp, tagit fram slutsatsen säger till SVT att det är svårt att säga i vilken utsträckning det påverkade, men att det inte var framgångsrikt.

– Vi kan konstatera att det inte var framgångsrikt. Samtidigt kan vi inte se att partiets väljare i någon utsträckning gick till något annat parti på grund av detta eller att man tappade sympatin för SD på grund av publiceringen i fyran. Men den hade indirekt effekt på vår kampanj framförallt och det i sin tur hade säkerligen effekt på resultatet, säger han.

I valanalysens sammanfattning skriver partiet att det är ”uppenbart att partiet i kampanjen gjorde en felaktig bedömning vad gäller möjligheten att motivera människor att rösta genom att attackera media” och att ”tillgängliga data visar att försöken att öka konfliktnivån gentemot TV4 inte gav någon som helst effekt”.

Mediekritiken bedöms ha fått negativa konsekvenser för partiet. Enligt valanalysen skadades förtroendet för ”enskilda företrädare” i samband med detta.

Kinnunen säger dock att han inte tycker att mediekritiken i sig var fel.

– Men att bygga kampanjen på det och tro att det här är något som skulle mobilisera väljarkåren – det var en felaktig bedömning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.