Den 1 januari 2019 trädde den nya spellagen i kraft. Den innebär att spelbolagen som är verksamma i Sverige måste ha licens.
Första veckan i februari hade 69 företag fått licens. Flera av dem var redan verksamma i Sverige.
På torsdagen bjöd civilministern in alla spelbolag till möte för att diskutera deras marknadsföring.
– Läget vi har i dag är ohållbart. Vi kan inte ha den aggressiva ohämmade marknadsföring som våra konsumenter utsätts för, sa Ardalan Shekarabi (S) i Morgonstudion.
Han hotar även med åtgärder om inte branschen sanerar.
– Nu måste antingen branschen ta ett eget ansvar och självreglera eller så kommer vi från regering och riksdag att behöva agera.
”Vilda västern”
Trots marknadsföringen från spelbolagen, kommer den nya spellagen att innebära en avsevärd förbättring på den svenska spelmarknaden, hävdar han.
– Vi hade 20 år då svenska lagen inte gällde de här spelbolagen. Svenska staten hade abdikerat från sitt ansvar.
– Jag tycker att det var viktigt att efter 20 år av vilda västern på spelmarknaden kom staten in och reglerade det här.
Jag tror många upplever att marknadsföringen har ökat?
– Man slåss om marknadsandelar.
Majoritet för förbud
Enligt en Sifo-undersökning som SVT publicerade i tisdags ansåg 53 procent av de som svarat att spelreklam borde förbjudas. Totalt var 70 procent positiva till ett spelreklamförbud, enligt undersökningen.
Undersökningen är beställd av organisationen Skiftet. Det är en partipolitiskt oberoende organisation som driver opinion mot spelreklam.