Det höga biljettrycket resulterade i att SJ:s hemsida först kraschade och sedan drogs med problem under cirka ett dygn. Kunder vittnade bland annat om upprepade avbrott när de försökte genomföra bokningar. Som en konsekvens av det höga trycket på hemsidan ökade det automatiserade biljettpriset.
– Prismotorerna som normalt sett fungerar väl slogs helt ur spel. Priserna i princip skenade trots att det inte gick att boka biljetter, säger Monica Lingegård, VD och koncernchef på SJ.
Pristak
Under torsdag kväll kom SJ med beskedet att kunder som påverkats av problemen den 9 och 10 november kommer kompenseras.
– Vi har ikväll fattat beslut om att kompensera de kunder som trots att de var ute i god tid fick betala ett högre pris, säger Monica Lingegård.
Kompensationen är baserad på ett pristak för de biljetter som såldes under de första två dygnen efter släppet.
För SJ InterCity och SJ Regionaltåg är taket 395 kronor, för SJ Snabbtåg andra klass och andra klass lugn vagn 495 kronor och för resor med SJ Snabbtåg i första klass 895 kronor per biljett. Alla sålda biljetter som överstigit dessa priser kommer kompenseras automatiskt.
Nytt kommande kösystem
SJ skriver även att man inför nästa års biljettsläpp kommer införa ett så kallat ”väntrum” som ska säkerställa ett mer rättvist kösystem för de som är tidigt ute.
Biljetterna för jul och nyår skulle egentligen ha släppts i september. Men en försenad planering från Trafikverket till tågbolagen gjorde att biljettbokningen drog ut på tiden.