Självbetjäningstrenden fortsätter – men vad går egentligen snabbast?

Uppdaterad
Publicerad

H&M, Zara och Systembolaget är alla företag som hakat på självbetjäningståget. På vissa Ikea-varuhus kan man scanna möblerna med mobilen. Samtidigt uppger flera matbutikskedjor att allt fler av deras butiker erbjuder självbetjäningslösningar.

Många av de stora kedjorna inom detaljhandeln erbjuder i dag självbetjäning på olika sätt. Det kan handla om att kunderna själva scannar varorna med en handhållen scanner eller vid särskilda kassor.

När SVT kontaktar fem olika butikskedjor för livsmedel svarar samtliga att självbetjäning blir allt vanligare i deras butiker.

– Många kunder gillar våra tekniska lösningar och det sker en snabb förflyttning, säger Kevin Bell, pressekreterare på Coop.

Ökade med 25 procent 

Det är i linje med en global trend. Investeringar i självbetjäningslösningar ökade i rekordtakt under 2020 med hela 25 procent, enligt en undersökning från den Londonbaserade strategiska forsknings- och konsultfirman RBR.

– Det låter som en rimlig siffra. Särskilt i kölvattnet av pandemin där många kunder försöker undvika personalkontakt, säger Carl-Philip Ahlbom, handelsforskare på University of Bath som bland annat har bedrivit forskning kring självscanning.

Upplevs snabbare 

Den starkaste drivkraften för kunderna att använda självbetjäningslösningar är att det upplevs gå snabbare, enligt en undersökning som HUI Research 2017 på uppdrag av branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel.

Men går det verkligen snabbare? Ingen av butikskedjorna vi har varit i kontakt med säger att de har gjort en mätning av snabbheten. Se klippet för att se SVT:s (helt ovetenskapliga) test.

Så svarar butikskedjorna

  • Willys ”Olika självscannings- och självutcheckningslösningar har ökat kontinuerligt. I vissa Willys Hemma-butiker har vi till och med gått över till att ha en majoritet snabbkassor och ett mindre antal vanliga manuella kassor, eftersom så många kunder ändå väljer snabbkassa-alternativet” – Johanna Eurén, kommunikationschef
  • Hemköp/Tempo ”Av våra cirka 200 butiker runt om i Sverige har cirka 100 i dag självcheckout, varav ett tiotal kör både och, alltså både självcheckout och självscanning. Detta blir mer och mer vanligt förstås och i takt med att nya butiker öppnas eller renoveras/byggs om, så ser man alltid till att erbjuda självcheckout (och ibland scanning) i allt större utsträckning.” – Claes Salomonsson, pressansvarig Hemköpskedjan (Hemköp/Tempo)
  • Coop ”Cirka 40 procent av våra kassor är självscanning. Vi ser att många kunder och medlemmar gillar våra tekniska lösningar och det sker en snabb förflyttning.” – Kevin Bell, pressekreterare Coop
  • Lidl ”Vi har totalt 203 butiker och vi har i dagsläget 10 butiker med snabbkassor. Vi öppnade våra första snabbkassor i vår butik på Medborgarplatsen i Stockholm november 2019. Vi kan se att våra mer centrala lägen har högst andel kunder i snabbkassorna där drygt en tredjedel av kunderna väljer dem.” – Linda Nyström, pressansvarig Lidl
  • Ica ”Idag erbjuder 300 butiker självscanning (med handtag) och drygt 400 butiker erbjuder så kallade snabbkassor (där kunden scannar själv i kassan). Det finns sammanlagt 1266 ICA-butiker. De sista två-tre åren har takten ökat och fortsätter att öka.” – Henrik Wahlsten, check-outansvarig Ica Sverige

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.