Björklund pekar på skillnaden i mognad hos pojkar och flickor. En uppdelning av mer praktiska ämnen, som exempelvis kemi, kan därför gynna båda könen och leda till bättre resultat, anser han.
En uppdelning i regelrätta pojk- och flickklasser är inget skolministern klart förespråkar, men han ställer sig inte främmande till försök.
-Om man har väldigt mogna elever, då kan man ju låta eleverna ta mycket mer eget ansvar, jämfört med om man har elever som inte är så mogna, för då måste man ha mycket mer lärarstyrd undervisning, lärarledd undervisning.
Och det kan vara så att i en viss ålder så är flickor mer mogna och redo att ta ett eget individuellt och självständigt ansvar, medan pojkarna inte är det, och det skulle naturligtvis kunna vara en tänkbar fördel, att man då kan ha lite olika undervisningsmetoder, säger Björklund.
Baylan: En återgång till 50-talet
Förre utbildningsministern Ibrahim Baylan (s) är kritisk och ser det som en återgång till 50-talets skolor.
-Det är möjligt redan i dag om en lärare vill dela upp klasser tillfälligt som en pedagisk idé. Men könssegegerade klasser och skolor däremot är en återgång till 50-talets skolor, en skola som vi har lämnat därför att den inte fungerade så väl, säger Baylan till SVT:s Aktuellt.
__________________________________________