Skolkorridor och Helén Ängmo, generaldirektör på Skolinspektionen

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Skolinspektionen: Därför är det viktigt att utreda elevers skolfrånvaro. Foto: TT/SVT

Skolor brister i frånvaroutredningar: ”Kan påverka elevers framtid”

Uppdaterad
Publicerad

Frånvaron är ett stort problem i Sveriges skolor och en vanlig brist som Skolinspektionen ser är att den inte utreds – trots att det är lag på det.

– Vi har regelbundet och under flera års tid stött på problem med att skolor inte utrett elevers frånvaro ordentligt, säger Helén Ängmo, generaldirektör på Skolinspektionen.

Sedan 2018 är kravet på att utreda upprepad eller längre skolfrånvaro en del av skollagen. Men trots det gör inte alla skolor det. Bara under 2023 har Skolinspektionen fattat 40 beslut om kritik mot skolor och huvudmän vad gäller bristen på frånvaroutredningar.

– Vi granskar inte alla skolor utan gör ett urval av skolor där vi fått någon indikation på att det finns problem. Men under en längre tidsperiod ser vi att skolorna brister i sina frånvaroutredningar, säger Skolinspektionens Helén Ängmo.

”Allvarligt”

Skolinspektionen ser allvarligt på frånvaron och att skolor inte utreder den. Att motverka frånvaro är något som påverkar elevernas framtid, säger Helén Ängmo.

– Det är en skyddsfaktor för att eleven inte ska riskera att hamna i arbetslöshet eller att det ska leda till ohälsa. Många studier visar att elever som klarar skolan har en betydligt mindre risk att hamna i sociala svårigheter.

”Kritiken var befogad”

En av de skolor som fått kritik är Järvenskolan i Katrineholm. Våren 2023 fick en tidigare enhet på skolan ett föreläggande för att inte göra frånvaroutredningar – trots att en hög andel av eleverna hade mycket frånvaro.

– Kritiken var befogad. Vi hade brister i våra rutiner, säger rektorn Magdalena Norin.

Saknar tydligt regelverk

Hon uppger att Järvenskolan nu arbetar på ett mer medvetet sätt när det gäller frånvaroutredningar och med tydliga rutiner – något hon menar skulle behövas även ur ett nationellt perspektiv.

– Grundproblemet är att rutinerna inte är tydliga. Nu är det upp till varje skola att avgöra vad som är en frånvaro. Det skulle förenkla med ett regelverk som var tydligare, säger Magdalena Norin och tillägger:

– Vet man inte hur och varför så görs det inte.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.