Dessutom blir barngrupperna allt större. Enligt Skolverket har den negativa utvecklingen pågått under många år.
”Statistiken visar en mycket oroande trend som pågått alldeles för länge. Det går ut över eleverna som riskerar att inte få det stöd och den trygghet och stimulans de har rätt till”, säger Bengt Thorngren, expert på Skolverket i ett pressmeddelande.
Fler elever
Varje anställd uppges nu ansvara i snitt för 12,9 elever jämfört med 7,5 elever per anställd 1990.
Enligt Skolverket har antalet elever ökat med 25 procent sedan 2003, samtidigt har dock antalet grupper minskat med 7 procent. På tio år har gruppernas storlek ökat med 34 procent.
I fritidshem har 53 procent av årsarbetarna en pedagogisk högskoleexamen – den lägsta siffran sedan Skolverket började föra statistik 1994.
Värst är situationen i storstäder och förortskommuner.
Koncentrationssvårigheter
En grupp med 40 elever är numera ingen ovanlighet. I stället är det snittet när trenden är tydlig: grupperna växer samtidigt som personalen blir färre. Ny statistik från Skolverket visar att det går 12,9 elever på varje anställd jämfört med 7,5 för 14 år sedan. På tio år har fritidsgruppernas storlek ökat med 34 procent.
– Syndromet har funnits sedan 80-talet men det har aldrig varit så stora grupper som nu, säger Malin Rohlin, filosofie doktor i pedagogik vid Stockholms universitet.
Hon har följt utvecklingen sedan mitten av 70-talet och ser en uppenbar konsekvens.
– Barn som vistas dagligen i grupper om 40-60 elever utsätts för ett helt annat tryck. Det finns inga studier i ämnet men hypotetiskt utsätts eleverna för att få koncentrationssvårigheter.
Tidigare kritik
Skolinspektionen gjorde 2010 en granskning av 77 fritidshem i 17 kommuner, vilket också är den senaste genomgången som gjorts. Då konstaterades att ”fritidshemmen inte lever upp till sin fulla potential och det pedagogiska ansvaret måste tas på mer allvar”.
Vid vart tredje fritidshem hade barnen ingenstans att dra sig undan för lugn och ro och vart fjärde fritids behövde förbättra säkerheten. ”På vissa fritidshem är eftermiddagsverksamheten oplanerad och genomförs mer rutinmässigt. ”Grupper av de anställda uppfattar inte att fritidshemmet har ett lärandeuppdrag”, skriver Skolinspektionen i rapporten.
Lagen tydlig
I skollagen står tydligt formulerat att fritidshemmen är en del av skolan och att de ska komplettera den ordinarie skolverksamheten. ”Fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda dem en meningsfull fritid och rekreation. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på eleven och elevens behov”.
Det står inte formulerat hur stora grupperna ska vara, men enligt lagen ska ”huvudmannen. . . se till att elevgrupperna har en lämplig sammansättning och storlek och att eleverna även i övrigt erbjuds en god miljö”.
Oroat lärarförbund
Lärarförbundet uttrycker oro för utvecklingen.
”Den här utvecklingen är mycket alarmerande. Lärarna i fritidshemmen får inte rätt förutsättningar att genomföra sitt uppdrag. När elevantalet ökar utan att antalet anställda också blir fler skapas en omöjlig situation som är direkt skadlig för både lärarna och eleverna”, säger Lärarförbundet ordförande Eva-Lis Sirén i ett pressmeddelande.