Flera svenska butiker uppger till SVT Nyheter att lagret av fidget spinners har tagit slut på dagar, ibland timmar – trots att det rör sig om flera tusentals snurror.
– Vi befinner oss mitt i stormens öga, kan man säga. Det är helt gigantiskt just nu, säger Nicklas Persson som är marknadschef på Partykungen.
Yngre främsta målgruppen
Med hjälp av ett kullager i mitten och tre blad i form av små propeller kan en fidget spinner, som finns i flera olika material och storlekar, snurra själv i flera minuter. På sociala kanaler som Youtube finns en uppsjö av videor med gör-det-själv-manualer, och hur leksaken kan användas för att göra tricks.
Det är just de yngre som först hakar på liknande trender, säger Nicklas Persson.
– När en tioårig kille skrev till vårt Instagramkonto i våras och frågade om vi kunde köpa in fidget spinners förstod jag att det här skulle bli stort.
LÄS MER: Leksak fängslar unga – men brittiska skolor är skeptiska
Sociala medier en faktor
Flera butiker vittnar om att leksaken är deras bäst säljande produkt någonsin.
– Man kan jämföra med när Pokemon Go lanserades förra sommaren och folk behövde power banks till sina mobiler, eller när hoverboards blev stora. Men det kommer ändå inte i närheten av det här, säger Jacob Bay, marknadsansvarig på MaxGaming.
Han tror att den spinnande trenden har flera orsaker, men att sociala medier spelar en speciellt viktig roll. I vintras började amerikanska butiker marknadsföra fidget spinners på sociala kanaler, och på Instagram dök sponsrade inlägg upp i flera stora internetkomikers flöde.
”Kommer hålla sommaren ut”
Carsten Nielsen, kommersiell chef för BR Leksaker och Toys'R'Us, säger till SVT Nyheter att han aldrig har upplevt något liknande.
– Efterfrågan har kommit från ingenstans och sparkats igång av sociala medier. Förr i tiden kunde det ta ett halvår innan trender tog tag, men nu när barnen är på Youtube går det som blixt och åska.
Men hajpen har en kort livslängd, spår Jacob Bay.
– Jag tror att den håller sommaren ut, sen kommer det att börja dö ut.