Kunskapsnivån inom matematik, läsförståelse och naturvetenskap sjunker bland svenska 15-åringar. Det framgår av den senaste Pisaundersökningen, som släpptes på tisdagen.
Nu är svenska skolan nere på samma bottennivåer som 2012. Åsa Westlund, utbildningspolitisk talesperson för S, hävdar att man sett en ”lång trend av minskad likvärdighet i svensk skola” till följd av marknadssystemet.
– Det tar tid att ändra, men det finns färdiga förslag som Lotta Edholm (L) skulle kunna lägga på bordet som gäller att få mer likvärdighet och inte dränera de kommunala skolornas resurser för att friskolorna överkompenseras. Det är viktigt att få de på plats så fort som möjligt och inte bara skjuta det på framtiden, säger hon i Morgonstudion.
Socialdemokraterna självkritiska
Hon påpekar att Socialdemokraterna under sin tid i regeringsställning lade fram förslag om att ändra det ekonomiska upplägget inom den svenska skolan, men att riksdagen röstade nej.
Samtidigt medger Åsa Westlund att S har anledning till självkritik.
– När det gäller läsa-skriva-räkna-garantin som vi införde har den visat att vi får mycket bra kartläggningar av vilka elever som behöver stöd, men problemet är att de får ändå inte det här stödet och det hade vi kunnat göra mer för, säger Åsa Westlund.
”Stora nedskärningar”
Skolminister Lotta Edholm (L) anser att resultatet i Pisamätningen är ”otroligt allvarligt” trots att det delvis tros vara en pandemieffekt.
Hon lyfter fram vikten av att satsa på läsning samt att sätta in tidiga insatser och ha mindre undervisningsgrupper för barn i behov av stöd.
– Problemet är att regeringen inte för den här politiken. Tvärtom har man lagt en budget för i år som innebär att skolor runt om i hela Sveriges tvingas till stora nedskärningar, svarar Åsa Westlund.