Stenevi är särskilt kritisk till att överenskommelsen inte preciserar några delmål, och att de svenska klimatutsläppen med regeringens politik tvärt om kommer öka.
– Det är dimridåer. Att peka på årtalet 2045 och sedan inte bry sig om utsläppen minskar eller inte fram tills dess är ett jättestort problem. Det är den totala mängden växthusgaser som släpps ut mellan nu och 2045 som kommer ha betydelse för hur mycket uppvärmningen ökar och just nu står vi inför ett missat 1,5-gradersmål.
Stenevi har bland annat beställt statistik från Riksdagens utredningstjänst som visar att utsläppen från transportsektorn kommer öka med 50 procent nästa år med regeringens politik – något hon kallar ”katastrof”.
Sverigedemokraternas klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen medger att utsläppen kommer öka på kort sikt – men värjer sig mot kritiken.
Ingen enighet om etappmål
– Ur ett globalt perspektiv är det inte en rimlig politik att köpa stora mängder biodrivmedel av tveksam klimatnytta och blanda i de svenska bränsletankarna. Det är mer rimligt att fokusera på elektrifiering som vägen framåt.
Trots överenskommelsen råder osäkerhet om de så kallade etappmålen, en slags ”kontroller” av hur stora utsläppen ska vara exempelvis 2030.
Det tidigare målet att transportsektorns utsläpp då ska ha minskat med 70 procent vill SD se över.
Märta Stenevi är kritisk:
– Det Martin Kinnunen säger är att SD har gått med på etappmål – men att de ska försvagas. Vi vill skärpa dem.