Var tredje grundskoleelev tycker att det är stökigt i klassrummet, visar en Novus-undersökning. Men vems uppgift är det att uppfostra eleverna? Och hur ska lärarna hantera stökiga situationer?
– Problemet i skolan är att barn är alldeles för ouppfostrade. Dagens barn är curlade till max och är väldigt bortskämda, säger Maria Celin i Åsiktsbubblan.
Hon är mamma till två tonåringar och förespråkar en mer auktoritär attityd från lärarna.
– Att inte kunna gå till skolan och säga ”din jävla hora” till läraren, det är ju för att man har varit stenhård i alla andra tillfällen.
”Förtjänar inte min respekt”
Men i andra änden av åsiktsspektrat finns de som vill se mer lågaffektivt bemötande från lärarna och att problemen i skolan ska stanna i skolan.
Vilma Lindvall, 20, hade själv problem i skolan eftersom hon inte kände sig tillräckligt utmanad, berättar hon. Det ledde till ett utåtagerande beteende.
– Den lärare som jag respekterar, det är lärare som har förtjänat min respekt. Den lärare som känner att den har behov av att skrika på mig eller ta mig i armen och släpa ut mig, den förtjänar inte min respekt. Den har sjunkit i nivå.
Se hela Åsiktsbubblan på SVT Play.