Stöket i skolan – ”När blev auktoritet något negativt?”

Publicerad

Problemet med stök i skolan ligger delvis i uppfostran, menar föräldern Björn Lindgren som vill att lärarna ska ha mer auktoritet i klassrummen. Men alla håller inte med.

– Den lärare som känner att den har behov av att skrika på mig eller släpa ut mig, förtjänar inte min respekt, säger 20-åriga Vilma Lindvall i programmet Åsiktsbubblan.

Var tredje grundskoleelev tycker att det är stökigt i klassrummet, visar en Novus-undersökning. Men vems uppgift är det att uppfostra eleverna? Och hur ska lärarna hantera stökiga situationer? 

– Problemet i skolan är att barn är alldeles för ouppfostrade. Dagens barn är curlade till max och är väldigt bortskämda, säger Maria Celin i Åsiktsbubblan. 

Val 2022

Hon är mamma till två tonåringar och förespråkar en mer auktoritär attityd från lärarna. 

– Att inte kunna gå till skolan och säga ”din jävla hora” till läraren, det är ju för att man har varit stenhård i alla andra tillfällen.

”Förtjänar inte min respekt”

Men i andra änden av åsiktsspektrat finns de som vill se mer lågaffektivt bemötande från lärarna och att problemen i skolan ska stanna i skolan.  

Vilma Lindvall, 20, hade själv problem i skolan eftersom hon inte kände sig tillräckligt utmanad, berättar hon. Det ledde till ett utåtagerande beteende. 

– Den lärare som jag respekterar, det är lärare som har förtjänat min respekt. Den lärare som känner att den har behov av att skrika på mig eller ta mig i armen och släpa ut mig, den förtjänar inte min respekt. Den har sjunkit i nivå.

Se hela Åsiktsbubblan på SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2022

Mer i ämnet