”Det är just nu problem med att ta emot samtal och sms från Telenor och andra operatörer. Vi arbetar intensivt för att lösa problemet så snart som möjligt!”, skrev operatören på sin hemsida.
Störningarna började vid klockan 16 på måndagen och påverkade användare runt om landet. Drygt tre timmar hade Telenor löst problemet, som enligt bolaget berodde på ett fel i en databas.
”Det började bli bättre vid 18-tiden och sedan gradvis bättre och nu ser allt bra ut”, skriver Boel Bengtsson, presskontakt på Telenor.
Under måndagseftermiddagen har det även varit svårt att komma fram till vårdtjänsten 1177 på flera håll i landet. Om störningarna hänger ihop med Telenor är oklart, men vid klockan 19 meddelar 1177 att problemen har åtgärdats.
– Sedan 18.30 så fungerar tjänsten och felet är avhjälp, säger Thomas Jonsson, kommunikatör i beredskap vid Region Västerbotten, som var en av de regioner som drabbats av störningarna.