Så sent som i onsdags upplevde ett trafikflygplan störningar i GPS-systemet.
Händelsen inträffade i luftrummet över Kristianstadstrakten och rapporterades in till Transportstyrelsen.
– Vi kan konstatera att GPS-störningarna fortsätter. Sedan tidsfönstret 18-26 december har vi totalt fått in ungefär fem stycken rapporter, den senaste från i onsdags, säger Johan Westin, flyginspektör på Transportstyrelsen.
Kopplas till Ryssland
Störningarna har uppstått framför allt nattetid och har märkts i södra Sverige och sydöstra Östersjön. Eftersom de sticker ut från normalbild har flera myndigheter rapporterat händelserna till Säkerhetspolisen, vilket bekräftas av Säpo.
Även Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten Must analyserar GPS-störningarna som började samtidigt som ryska östersjömarinen i Kaliningrad aviserade en telekrigsövning med målet att störa ”fiendens navigering och telekommunikation”.
– Vi har gjort den typen av iakttagelser tidigare i samband med ryska militära övningar, säger Thomas Nilsson, chef för Must.
”Hybridaktiviteter”
Han varnar för att störningarna kan leda till tillbud och i värsta fall olyckor.
– Vi får titta på hur det hänger ihop och fortsätter göra en analys. Vi kan notera att det här har hänt och det är allvarligt eftersom stora delar av det civila samhället, inte minst civila luft- och sjöfarten är beroende av GPS-systemet.
Vad bedömer du är syftet?
– Jag tror att det är ett exempel på en hybridaktivitet och syftet med dem är att skapa osäkerhet. Man kan använda det för påverkan och för att skapa splittring i samhällen och mellan nationer, säger Thomas Nilsson.
Luftfartsverket, LFV, följer utvecklingen och har fått in rapporter från piloter – men man betonar att det inte har påverkat flygledning eller flygsäkerhet.
– Det här påverkar flygplanens möjligheter att navigera precist men det finns en rad olika backup-system som de klarar sig alldeles utmärkt på, säger Petter Eklund, direktör En Route på LFV.