Strejken på Teslas serviceverkstäder är inne på dag två. Fackets kamp för kollektivavtal går vidare.
Men konflikten är komplicerad, enligt Veli-Pekka Säikkälä. Många är inte med i facket, och alla ställer inte upp på strejkkravet. Därmed finns en klar risk för splittring bland personalen.
– Jo, så är det, det blir en stor press på dem, säger han.
Rätt enligt lag
Även om man inte är med i facket så är även arbetet satt i blockad, enligt IF Metalls utformning av konflikten. Så de som fortsätter att jobba, är enligt fackets definition strejkbrytare även om de inte är medlemmar.
– De har rätt enligt svensk lag att inte utföra blockerat arbete, säger Säikkälä.
Många är unga som jobbar på verkstäderna. Han har förståelse för att det här är komplext och att de som inte är medlemmar pressas av både företaget och facket.
– De försvårar för oss att förbättra deras och deras arbetskamraters villkor, det är vad de gör just nu. Men det är väldigt stor press på dem, säger Säikkälä.
Fler åtgärder kommer
Det har också förekommit uppgifter om att företaget hämtar in folk från andra geografiska platser för att utföra de strejkuttagna arbetsuppgifterna.
– Vi håller på att titta på det, om det är så vet vi inte, säger han.
TT har sökt Tesla för kommentar utan framgång.
På fredag utökas IF Metalls strejkvarsel till att även gälla ett 20-tal andra mer allmänna verkstäder. Då gäller att enbart mekande med Teslabilar är satt i blockad.
Transport har i sin tur lagt ett sympativarsel mot fyra hamnar där lastning av Teslabilar kommer att blockeras från 7 november.
På måndagen håller LO-styrelsen möte. Några beslut om ytterligare strejkvarsel väntas inte då, men det funderas just nu bland flera av LO-familjens förbund om vilka åtgärder som kan sättas in för att tvinga Tesla till förhandlingsbordet.