”Bedömningen är att det fortfarande finns utrymme att förhandla. Frågorna det förhandlas om är komplexa och alla parter bedömer att mer tid skulle kunna lösa upp knutar”, skriver Seko i ett pressmeddelande.
Det innebär att steg ett av varslet träder i kraft på måndag, där cirka 100 lokförare på Öresundstågen går ut i strejk tillsammans med ytterligare 100 sanerare och verkstadspersonal i Göteborg och Stockholm. Öresundstågen kommer då inte köra över till Köpenhamn och avgångar mellan Stockholm och Göteborg kan också påverkas.
Steg två flyttas till den 19 maj och steg tre till den 22 maj.
Bakgrunden är att facket och de anställda inte accepterat de schemaändringar som arbetsgivaren kunnat göra så sent som dagen innan ett arbetspass. Det har till exempel kunnat innebära att anställda får veta dagen innan ett morgonpass att det ändras till ett kvällspass med övernattning någon annanstans.
Facket krävde att arbetsgivaren skulle behöva arbetstagarens godkännande för schemaändringar som görs med mindre än två veckors framförhållning.
Strejkens tre steg
STEG ETT
- Första steget i Sekos varsel träder i kraft den 15 maj klockan 15.
- I denna fas skulle över 200 medlemmar runt om i landet gå ut i strejk, av vilka runt 100 är Malmöbaserade lokförare på Öresundstågen. Det omfattar även klottersanerare, fordonsvårdare, reparatörer och växlare i Stockholm (MTR).
STEG TVÅ
- Om inget avtal nås efter strejkens första steg kan den komma att utvidgas.
- I steg två (den 19 maj) skulle cirka 450 anställda på MTR och SJ gå ut i strejk. Det handlar om över 200 anställda på röda linjen i Stockholms tunnelbana, cirka 100 lokförare på Mälartåg (som körs av MTR) i Stockholm och Eskilstuna samt 118 lokförare hos SJ i Göteborg.
STEG TRE
- I ett tredje och sista steg (den 22 maj) skulle ytterligare 500 anställda strejka, bland annat vid godstrafiken, lokförare stationerade i Boden och Piteå och på SJ:s tåg i Stockholm och Hagalund i Solna.