Regeringen vill ha en kilometerskatt för lastbilar på över 3,5 ton. Den ska ersätta dagens årliga vägavgift, och i stället baseras på hur långt man kör.
– Det är nödvändigt om vi ska klara klimatet att flytta gods från väg till järnväg och sjöfart, säger finansminister Magdalena Andersson (S), till SVT Nyheter.
Regeringens förslag är ute på remiss, men det kritiseras redan av andra partier. Moderaterna är negativa eftersom det trots allt handlar om en skattehöjning och ökade kostnader för näringslivet. Skogsindustrierna menar att förslaget påverkar svensk konkurrenskraft negativt.
Risk att missa klimatmålen
Trafiken står för en stor del av våra klimatutsläpp och på lastbilssidan har det varit mycket svårare att få ner utsläppen. Trots allt tal om klimatet ökar lastbilstransporterna. Senaste åren har utsläppen minskat lite, då fler och fler kör på biobränsle. Men det räcker inte om Sverige ska nå de klimatmål som riskdagen beslutat om, menar Naturvårdsverket.
Utsläppen från personbilstrafiken har till exempel minskat med 16 procent jämfört med 1990. Lastbilarna däremot släpper ut elva procent mer än 1990. För mindre lastbilar har utsläppen ökat med nästan 60 procent.
Frågan om kilometerskatt, eller vägslitageavgift, har diskuterats länge. Liknande skatt finns redan i bland annat Tyskland. Tanken är att skapa incitament att undvika tomma lastbilar, och att flytta gods till järnväg och båt. Man vill också skapa mer lika förutsättningar för utländska och svenska åkare, där de utländska i dag kommer undan många svenska skatter, särskilt om man tankar utomlands.
Tidigare förslag har kritiserats
Men tidigare utredningsförslag har fått bred kritik. Inte minst för att en kilometerskatt riskerar att drabba Norrland och glesbygden hårt. Nu har regeringen lyssnat på kritiken, säger man. Alla lastbilar ska ha en sändare som visar var man kör, och skatten ska bli samma för både svenska och utländska åkare.
Man ska betala mer för tunga fordon, och på hårt trafikerade vägar, och mindre om man har en miljövänligare bil. Skatten tas bara ut på Europavägar, riksvägar och vissa större länsvägar med mycket tung trafik. Det betyder att så gott som alla vägar i Norra Sverige, utom E4 längs kusten undantas.
Detta är en orsak att förslaget delvis välkomnas av åkeribranschen.
– Vi säger tummen halvt upp. Vi tycker utformningen är bra. Bra att man fredar Norrland, och gör skillnad på olika bilar. Men blir det nya kostnader borde vi minska andra skatter på drivmedel till exempel, säger Tove Winiger, politiskt sakkunnig på Sveriges Åkeriföretag.
C: Förslaget är klimatfientligt
Alla partier vill minska utsläppen. Men kilometerskatten får även i sin nya utformning hård kritik. Sverigedemokraterna är helt emot den och svarar att: ”Den kommer slå mot både konsumenter och industrier”.
Centerpartiet vill hellre ha en miljöbilspremie för klimatsnåla lastbilar. Partiets trafikpolitiske talesperson Anders Åkesson kallar förslaget klimatfientligt. Han menar att trafiken kan bli mer klimatvänlig om man producerar mer biodrivmedel baserat på svensk skog, men då skulle skatten fördyra en sådan produktion.
Finansministern ogillar att oppositionen är så njugga till kilometerskatten.
– Centerpartiet säger att de vill värna klimatet, men varje gång det blir konkreta förslag för att minska utsläppen så säger de stopp, säger hon.
Sveriges klimatmål
Sveriges klimatmål är att Sverige till 2045 inte skall ha några nettoutsläpp till atomosfören alls.
Till 2030 skall utsläppen minska med minst 63 procent jämfört med 1990.
Utsläppen från inrikestransporter, exklusive flyg, skall minska med minst 70 procent till 2030 jämfört med 2010.
Källa: regeringen