Fartygen BBC Lagos och Makassar Highway har flera saker gemensamt. Båda gick på grund i svenskt vatten, och båda hade berusad personal i befälet.
De båda fartygen är bara två av flera som ertappats med berusat befäl de senaste åren.
Svårt att stoppa
En av anledningarna till att det är svårt att komma åt sjöfylleriet i kommersiell handelstrafik är att det oftast gäller fartyg som inte seglar under svensk flagg.
– Jag tror att det i stor utsträckning beror på avsaknad av kraftiga grepp från fartygens hemländer. I Sverige är det i stort sett utplånat, säger Hugo Tiberg, professor emeritus vid Stockholms universitet.
I Sverige har vi stränga lagar för att förhindra sjöfylleri, men detsamma gäller inte i alla andra länder. Det kan dessutom finnas en annan kultur kring alkoholen ombord.
– Vi sätter fast dem och burar in dem. De får fängelse för brottet. På sikt ska det verka men det har ju inträffat flera gånger tidigare, säger han.
Krångligt att utföra kontroller
– Man får inte stoppa fartyg i onödan. Man kommer nog inte längre eftersom det är internationella förordningar. Det är i så fall incidenter som föranleder när kontroller görs, säger Hugo Tiberg.
Svenska vatten är vältrafikerade, och att hindra framfarten för ett fartyg kan störa övrig sjötrafik.
– Man vill inte nödvändigtvis störa fartyg som är på väg mellan två hamnar. Det kan vara väldigt långa sträckor med last som ska lossas på förbestämt datum. Att till havs börja sakta ned för att kustbevakning ska ombord kan medföra risker och svårigheter, säger Mattias Lindholm, kommunikatör på kustbevakningen.
Vid varje tillfälle finns dessutom runt 2 000 större fartyg i svenska vatten, och att kontrollera de alla är ingen lätt uppgift.
Hamnar underlättar
Fartyg som lägger till i svenska hamnar är desto lättare att kontrollera. Där kan kustbevakningen göra nykterhetskontroller i samband med tull- och gränskontroller, eftersom de inte behöver stoppa någon sjötrafik för att göra det.
När kan man kontrollera fartyg på havet?
– Enligt FN:s havsrättskonvention får vi inte utföra slumpmässiga kontroller mot utländska fartyg i svenska vatten utan misstanke om brott, säger Mattias Lindholm.
– Lyckligtvis händer det ju inte så ofta, men varje gång det händer är det väldigt allvarligt för både sjöfarten och miljön, berättar han.
Kan göra mer
Mikael Huss, vd på Sjöbefälsföreningen, tycker att man bör satsa ännu mer på att kontrollera fler fartyg.
– Får Sverige ett rykte om sig att verkligen kontrollera fartyg, då tror jag att många skärper till sig för att slippa anmärkningar, menar han.