Det är inte så lätt att säga hur det blir i framtiden. Många trafikexperter tror på spårtaxi. Ett slags individuella resor i ett kollektivsystem. I Uppsala bygger man just nu ett försöksprojekt och på Londons flygplats Heathrow blir ett sådant spårsystem klart nästa år. Men det finns de som tvekar om det här är framtiden.
-Folk vill ha sin bil, man vill shoppa och ställa in grejerna i bilen. Kollektivtrafik funkar, men det löser inte alla problem, säger Robert Collin, trafikreporter på Aftonbladet.
Alla inom bilbranschen försöker hitta lösningen på dagens bilproblem.
-Det är väldigt svårt att veta vem man ska tro på. Skulle jag själv köpa bil i dag skulle jag ha svårt att välja, för det finns ju många olika system och man vet ju inte vilka som blir kvar i framtiden, säger Tommy Wahlström på Vi bilägare.
Alla mackar som säljer mer än 1.000 kubikmeter om året måste enligt lag sälja ett förnybart bränsle. Biogas är ett betydligt bättre miljömässigt alternativ, men eftersom pumparna är tio gånger dyrare att installera än etanol så satsar nästan alla mackar på etanol. Stora investeringar på etanoltillverkning görs i landet, men det mesta måste ändå importeras.
-Det går åt så mycket fossilt bränsle för att tillverka etanolen. Nu köper vi etanol från Brasilien, där den framställs under vidriga förhållanden, och sedan åker vi runt med etanolen och tycker att vi är jättefina, säger Robert Collin.
På bilmässan i Detroit nyligen visades en så kallad plug-in, vilket innebär att den förutom en vanlig motor också har en elmotor med ett batteri som kan laddas i ett vanligt uttag. Räckvidden för en uppladdning är cirka sex mil. Flera tillverkare är nu inne på att bilar med också en elmotor är framtiden.
-Det var den stora grejen, och Ford pratade om en elbil, även om de inte kommit lika långt. Alla håller på med det, Volvo har kommit jättelångt, Saab jobbar på det...
-Nu går utvecklingen så fort att alla biltillverkare tror att de här batterierna kommer att finnas om ett par år. Batteritillverkarna är otroligt nära ett genombrott, säger Robert Collin.
Reporter: Göran Åhgren