Svårt jämföra banktjänster

Uppdaterad
Publicerad

Drygt två miljoner svenskar har funderat på att byta bank under det senaste året som ju präglats av finanskrisen. Det visar en ny undersökning. Men många tycker att det är svårt att jämföra bankernas tjänster.

-Våra erbjudanden är inte tillräckligt tydliga för att man ska kunna göra en enkel jämförelse, säger Viggo Östlund, vd för Nordnet.

Enligt en ny undersökning som internetbanken Nordnet beställt har var fjärde svensk funderat på att byta bank det senaste året, men få gjort slag i saken. 52 procent av svenskarna tycker nämligen att det är ganska svårt eller mycket svårt att se skillnader på bankernas erbjudanden.

-Det är så pass många som är missnöjda. Jag tror inte det riktigt framgått tidigare och det är det som vi i branschen måste ta till oss.

Konkreta förändringar

Förutom att vara tydligare så vill Viggo Östlund se konkreta förändringar för att minska krånglet.

-Skulle vi kunna införa att man till exempel behåller kontonumret när man byter bank eller att man har kvar sin koddosa skulle nog många uppfatta det som enklare.

Erik Berglund

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.