Svensk skola är inte tillräckligt bra och för att förändra det måste lärarutbildningen förändras, enligt regeringen.
Under en pressträff på onsdagen presenterade utbildningsminister Mats Persson (L) och SD:s skolpolitiska talesperson Patrick Reslow nya riktlinjer för både lärar- och förskollärarutbildningarna.
– Vi behöver mer fokus på hur lärare kan lära våra barn läsa, skriva och räkna. Det är helt avgörande för att man ska komma vidare och lära sig andra saker. Skolan ska tillbaka till grunderna och det påverkar hur lärarutbildningarna ser ut och utformas, säger Mats Persson (L).
Utredningen fokuserar på ämneskunskaper, praktisk metodik, hur antagningskraven kan höjas och hur utbildningen kan hålla högre kvalitet.
En annan punkt är färre skärmar och fler fysiska böcker.
Vill höja läraryrkets status
Antagningskraven till lärarutbildningen bör också skärpas, menar Patrick Reslow (SD).
– I dag är det många som hoppar av och vår ambition är att det ska förändras. Vi anser att kraven ska skärpas dels för att få en större genomströmning på utbildningen, men också för att höja statusen för lärarkåren och utbildningen, säger han.
Lärosäten med lärarutbildning samverkar i Lärarutbildningskonventet. Dess ordförande Anders Linde Laursen, Malmö universitet, menar att det saknas resurser.
– Lärarutbildningarna håller hög kvalitet, men vi gör dem gärna ännu bättre. Men det är anmärkningsvärt att man kan presentera en utredning utan att ta in resurstillgången. Man säger att man vill ha en höjd kvalitet, men det kostar pengar, säger han.
Regeringen beslutar formellt om utredningsuppdraget på torsdagen. Uppdraget ska redovisas senast den 29 november 2024.