Svenska dataspel i världstoppen

Uppdaterad
Publicerad

Dataspelsbranschen går lysande i Sverige. Handelsministern lyfter fram den som en framtidsbransch och företagen har svårt att hitta tillräckligt många kompetenta medarbetare.

På två år har omsättningen tredubblats, från 1,2 miljarder 2010 till 3,7 miljarder 2012. Sysselsättningen under samma period har ökat från 1.200 till 1.967 personer.

Det handlar fortfarande om relativt få anställda, men den explosionsartade utvecklingen har fått handelsministern Ewa Björling att ha med dataspel på sin lista över branscher som hon stödjer i år. Bland annat besökte hon världens största dataspelsmässa, E3, i USA i somras.

Sverige trea i världen

På E3-mässan var också tidningen Level, som slogs av hur mycket uppmärksamhet Sverige fick. Tidningen listade de 50 hetaste spelen i år. Nio av spelen är från Sverige, bara USA och Japan hade fler titlar på listan.

SVT: Varför är Sverige så bra på dataspel?

– Dels har vi ju en historia som it-nation, de tekniska förutsättningarna har funnits. Så har vi en spelkultur som byggts i decennier med exempelvis en enorm Nintendoklubb på 80-talet. Och så tror jag inte man ska underskatta det svenska skyddsnätet. Att man kan gå på bidrag och sitta hemma och utveckla spel och inte behöva oroa sig för att ha mat på bordet, säger Tobias Bjarneby på Level.

”Fortsatt stark tillväxt”

Patrick Söderlund kan sägas förkroppsliga utvecklingen i Sverige. Han började som passionerad yngling och har gått via vd-posten på svenska Dice till en topp-position på den globala speljätten Electronic Arts, som köpte upp Dice 2006 och omsätter närmare 25 miljarder kronor.

– Jag ser så pass mycket talang i Sverige idag att jag tror att det finns ingen möjlighet att det inte kommer att öka. Det kommer att komma bättre produkter och nya roliga spel från Sverige. Så jag är helt övertygad om att vi kommer se en fortsatt stark tillväxt, säger Patrick Söderlund.

Många små utvecklare

På Dice färdigställs just nu det senaste spelet i Battlefield-serien, som hittills sålts i över 30 miljoner exemplar. Spelet har en rejäl budget och omkring 200 människor arbetar med det. Parallellt med storproduktionerna så skapas det många spel i mindre skala.

– Det har blivit en explosion av små indieutvecklare, ensamma spelutvecklare som i princip själva gör ett helt spel, säger Tobias Bjarneby.

Det bästa exemplet på det är fenomenet Minecraft. Markus Persson, en ensam spelutvecklare, började sälja spelet på sin hemsida och har nu sålt 30 miljoner spel.

Spelet som går ut på att bygga virtuella världar och har blivit så populärt bland barn och ungdomar att det används i undervisningen på vissa skolor.

Oro för beroende

Diskussionen om dataspelsvåldet har lagt sig. Idag handlar kritiken mer om stereotypa könsroller i spelen och om deras beroendeframkallande effekt. Håglösa ungdomar som tappar livsgnistan och bara spelar istället för att ägna sig åt studier och sociala aktiviteter.

– Ja, det finns en psykologi i spelen som bygger på att man ska sugas in och spela mer. Men många av spelen är ju sociala. Istället för att se det som något negativt kan man tänka att ens barn får vänner världen över som de spelar tillsammans med, säger Tobias Bjarneby.

”Vi får importera medarbetare”

I takt med branschens utveckling finns nu ett antal högskoleutbildningar med inriktning mot dataspel. Utbildningarna är bra, menar Patrick Söderlund, men det tar tid att skaffa sig erfarenhet och branschen har växtvärk.

– Det jag märker idag är att det är lite svårt för oss att hitta duktiga, kompetenta medarbetare. Jag tror det kommer ta ett antal år innan vi ser en total boom. Vi får idag importera en del människor från andra länder. Kollar man bara här på dice så har vi säkert 15-20 procent av de anställda som inte är från Sverige, säger han.

Trots att könsfördelningen i branschen blivit något jämnare de senare åren, så är det fortfarande en kraftigt mansdominerad värld. Bara 15 procent av dom som jobbar med dataspel i Sverige är kvinnor.

Siffrorna på sysselsättning, tillväxt och andel kvinnor kommer från branschorganisationen dataspelsbranschens  spelutvecklarindex 2012.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.